Armoede, circulaire economie, energie, mentaal welzijn,... Onze maatschappij kampt met serieuze uitdagingen. Daarvoor bestaan er heel wat oplossingen, maar die blijven te vaak onder de radar. Daar wil de wedstrijd Radicale Vernieuwers verandering in brengen.
Radicale Vernieuwers is een initiatief van de Sociale InnovatieFabriek, Trends en Cera – met de steun van Vlaams minister van Economie en Innovatie Hilde Crevits via VLAIO (het Agentschap Innoveren & Ondernemen) en de Nationale Loterij – dat een podium biedt aan tien ondernemende oplossingen die maatschappelijke uitdagingen aanpakken. De tien Radicale Vernieuwers winnen elk een persoonlijk ondersteuningstraject om de bekendheid van hun project bij het brede publiek te vergroten en hen zo te helpen groeien.
Uit de winnaars kozen zowel de jury als het publiek de voorbije twee weken ook hun favoriet. De juryprijs gaat naar Ray & Jules, de eerste koffiebranderij op zonne-energie ter wereld. Deze geëngageerde koffieliefhebbers hebben de ambitie om de koffiesector grondig te hervormen. Ray & Jules streeft naar een 100% klimaatvriendelijke en eerlijke koffiesector tegen 2050. Om dit te realiseren zijn ze van plan om binnenkort op te schalen naar de Europese markt. Voor hun project ontvangt Ray & Jules nu de juryprijs van Radicale Vernieuwers, om hun merk in de toekomst te helpen groeien.
Het publiek koos voor ArmenTeKort, een burgerbeweging die met haar buddywerking kansarm en kansrijk verbindt. De buddywerking van ArmenTeKort wil de vicieuze cirkel van kansarmoede, die vaak van generatie op generatie wordt doorgegeven, doorbreken. Dat doet ze door op grote schaal kansrijke vrijwilligers te koppelen aan een stadsgenoot in kansarmoede. Dankzij het vertrouwen en de steun die de kansbiedende buddy hem of haar biedt, leert de kanszoekende persoon opnieuw in zichzelf te geloven. Zo durft die op termijn weer nieuwe kansen te zien en positief naar de toekomst te kijken, om uiteindelijk uit de armoede te geraken.
Beide organisaties krijgen nu extra ondersteuning om hun project bekender te maken bij het brede publiek en zo te helpen groeien. Zo winnen Ray & Jules en ArmenTeKort bijkomende communicatieondersteuning en advertentieruimte in Trends. Jurywinnaar Ray & Jules mag bovendien langsgaan bij de podcast ‘Zwijgen Is Geen Optie’.