RCA maakt een afspraak met en voor werknemers

Crea / News

In opdracht van de federale overheid ontwikkelde RCA een grootse informatie- en sensibiliseringscampagne om het onderwerp van mentaal welzijn op het werk bespreekbaarder te maken. En ja: ook al werken we weer noodgedwongen meer thuis, hard werken zit de Belg in het bloed. Stress, te drukke planning, nek- of rugklachten, een samenwerking die niet zo goed loopt? Wij zijn geen neuters. Als iemand vraagt hoe het op het werk gaat, klinkt het antwoord steevast "druk-druk" en "ça va”.
 
Nochtans zit meer dan een derde van de werkende Belgen in de risicozone als het gaat over stress en burn-out. Maar praten over gevoelens of problemen, dat doen we niet. Wij gaan gewoon door. Ingrijpen doen we later wel. Eerst nog even die opdracht afwerken. Altijd alles geven. Met deze campagne willen de overheid en RCA hier doorheen breken. Mensen doen stilstaan bij hun welzijn en laten nadenken. Hoe gaat het écht met mij op m'n werk? Wat voel ik? Waar schort er iets? Moet je wat vaker nee durven zeggen als je agenda tjokvol staat? Zou je van je lunchbreak niet beter écht een lunchbreak maken in plaats van je boterhammetjes snel achter je computer op te peuzelen? Of wordt het geen tijd om die slechte houding aan je werkpost aan te kaarten?Zorgen voor jezelf moet een reflex worden. Een tegenbeweging of zelfs dé sociale norm. Daarom is er nu de "afspraak met jezelf". Een afspraak die je jezelf oplegt. Een vuistregel waarmee je je mentale, lichamelijke of sociale welzijn verbetert. Omdat je zo stress en een burn-out vermijdt. Met de "afspraak met jezelf" wil men een reflex creëren. Een campagne die een tegenbeweging doet opstaan, waarbij je afspraken met jezelf vastlegt. Vuistregels voor jezelf, die je mentale, lichamelijke of sociale welzijn verbeteren. Omdat je zo stress en een burn-out vermijdt. Een resem bekende Belgen en influencers schaarden zich achter deze campagne, die via radiospots, pins, stickers, affiches en een uitgebreide online campagne zijn weg naar elke werkende Belg vond. RCA stond in voor de volledige campagne, de influencermarketing, de perscoordinatie tot en met het communitymanagement. Op afspraakmetjezelf.be - het zenuwcentrum van deze campagne waarvan het volledige concept en design in de digital hub van RCA ontwikkeld werden - vind je tips, reeds gemaakte afspraken en inspiratie voor nieuwe afspraken.