RCA zegt boekhouder vaarwel

Crea / News

Het cliché van de boekhouder is een taai beestje. Hoog tijd om dat blazoen op te poetsen en af te stoffen, en afscheid te nemen van de boekhouder. Die titel dekt al even de lading niet meer. Accountant doet dat wel. Acht accounting- en consultingbedrijven sloegen daarom, samen met RCA, de handen in elkaar voor een grootschalige imagocampagne om het beroep van accountant de grandeur te geven die het verdient. De campagne moet niet alleen het potentieel van de job schetsen, maar ook de instroom verhogen van studenten die voor accountancy kiezen. Zes Vlaamse hogescholen en het volwassenonderwijs zetten alvast mee hun schouders onder het initiatief.

RCA introduceerde hiervoor de Finfluencers. Want als er iemand een invloed heeft op het succes van een onderneming, dan wel de accountant. Want achter elke straffe ondernemer staat een straffe accountant. Met die insteek wil RCA vooral jongeren bereiken en hen laten kennismaken met de bijzonder gevarieerde jobinvulling van een accountant anno 2023. Want nog te vaak krijgen boekhouders een saai imago aangemeten, terwijl de accountants van vandaag echte adviseurs zijn die meedenken en meewerken aan de strategie van ondernemers.

Spil van de campagne: twee sterke en bekende (f)influencers: Bockie de Repper en Nour&Fatma. Zij stellen het stereotiepe beeld van de accountant bij in leuke campagnebeelden en persoonlijke video’s over de samenwerking met hun eigen accountant. Bockie gaat daarbij op zoek naar 6 vergeten btw-bonnetjes in zijn favoriete restaurants, mét zijn accountant. Nour&Fatma roepen de hulp van hun accountant Jill in om hun administratie net zo flitsend te maken als hun TikTok-creaties.

RCA stond in voor de hele campagne, het volledige digitale communicatieluik, het webplatform en de organisatie van de persconferentie, onder andere in aanwezigheid van minsiter Ben Weyts. Daarnaast nam RCA ook plechtig afscheid van de term ‘boekhouder’.