Rechter legt reclame choco-zonder-palmolie aan banden

Communication / News / Retail

delhaize chocoFerrero haalt zijn slag thuis tegen de choco-zonder-palmolie van Delhaize, maar wil niet dat dit de relatie met de supermarktketen met Delhaize ondermijnt. Meer bepaald maakte de 9de kamer van het Brusselse hof van beroep haar beslissing bekend in de zaak betreffende de reclame voor de smeerpasta “Delhaize Choco zonder palmolie”.

Het hof van beroep luisterde naar de argumenten van Ferrero, dat de vergelijkende reclame van Delhaize als oneerlijk en onwettig beschouwt en zelfs van mening is dat deze bijdraagt tot een verkeerde informatie aan de Belgische consumenten met betrekking tot het product Nutella. Het hof oordeelde dat verschillende aspecten van de communicatie van Delhaize onwettig zijn. Drie daarvan zijn bijzonder belangrijk voor Ferrero, zo meldt het bedrijf. Het is vooreerst verkeerd om te beweren dat er een verband bestaat tussen het al dan niet aanwezig zijn van palmolie in een product en de nutritionele kwaliteiten van dit product. De bewering dat de “Delhaize Choco zonder palmolie” beter is voor het milieu dan een smeerpasta met palmolie is niet bewezen. En de reclame voor de “Delhaize Choco zonder palmolie” doet ook twijfel ontstaan over de veiligheid van andere smeerpasta’s, zoals Nutella.

Ferrero is (uiteraard) blij met de beslissing van het Brusselse hof van beroep en herinnert eraan dat Greenpeace de duurzaam gecertificeerde palmolie van Nutella looft. Ferrero wil nu de bladzijde van dit proces omslaan en zijn vruchtbare en al bijna 60 jaar durende samenwerking met Delhaize op een gezonde basis verderzetten. Olivier Charrier, Algemeen Directeur van Ferrero België: “Deze beslissing van het gerecht mag de relatie tussen onze twee bedrijven en het vertrouwen van de Belgische consumenten in Delhaize zeker niet ondermijnen”.