Reclame, een kunst op zich

Crea / News

Kunst en cultuur zijn altijd aanwezig geweest in reclame. Creatieve bureaus doen dan ook niets liever dan knutselen met hedendaagse kunst. Ziehier enkele merken die graag flirten met artiesten... en omgekeerd.

Absolut, het klassieke voorbeeld

Al meer dan drie decennia inspireert het Zweedse vodkamerk Absolut met verpakkingen geïnspireerd op het werk van bijvoorbeeld Andy Warhol, Jean-Michel Basquiat, Keith Haring, Louise Bourgeois, Annie Leibovitz, Damien Hirst en Anish Kapoor. Met zijn limited edition Absolut Voices nodigde Absolut in 2021 alle creatieve geesten ter wereld uit om hun zegje te doen. Het merk wil mensen aanmoedigen om zich open te stellen en (opnieuw) te verbinden.

KENZO, creatief parfum

In 2002 plantte Kenzo Parfums 180.000 klaprozen in de straten van Parijs, naar een idee van Patrick Corillon. In 2016 bevestigde de geweldige clip (en die geraken we nooit beu) Kenzo World, geregisseerd door Spike Jonze, het idee dat in de beauty- en mode-industrie kunst zeer aanwezig blijft.

John Lewis, verwacht onverwacht

Ieder jaar wordt er reikhalzend uitgekeken naar de eindejaarscampagne van het Britse warenhuis John Lewis, zowel door professionals als door het grote publiek. Met zijn vorige spot, Unexpected Guest, stond het merk ook in 2021 in de schijnwerpers, samen met het bureau Adam & EveDDB.

[...] LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL HIER