Reclame, een kunst op zich

Vertaalde artikels

Kunst en cultuur zijn altijd aanwezig geweest in reclame. Creatieve bureaus doen dan ook niets liever dan knutselen met hedendaagse kunst. Ziehier enkele merken die graag flirten met artiesten… en omgekeerd. - Astrid Jansen

Absolut, het klassieke voorbeeld

https://www.youtube.com/watch?v=hOkmgeik48Q

Al meer dan drie decennia inspireert het Zweedse vodkamerk Absolut met verpakkingen geïnspireerd op het werk van bijvoorbeeld Andy Warhol, Jean-Michel Basquiat, Keith Haring, Louise Bourgeois, Annie Leibovitz, Damien Hirst en Anish Kapoor. Met zijn limited edition Absolut Voices nodigde Absolut in 2021 alle creatieve geesten ter wereld uit om hun zegje te doen. Het merk wil mensen aanmoedigen om zich open te stellen en (opnieuw) te verbinden.

Dan Tobin Smith

https://www.dantobinsmith.com/projects/

Dan Tobin Smith heeft meer dan tien jaar ervaring als fotograaf en is gespecialiseerd in installaties en stillevens. Zijn werk maakt hij in opdracht van klanten uit de mode-, muziek-, druk- en reclame-industrie. Wat betreft reclame denken we vooral aan Numéro, Wallpaper*, Acne Paper, Document Journal, Absolut, Alexander McQueen, Nike, Louis Vuitton, Johnnie Walker en recent nog Moncler, in een samenwerking met stylist Craig Green.

KENZO, creatief parfum

https://www.youtube.com/watch?v=itqQS_gpNHM

In 2002 plantte Kenzo Parfums 180.000 klaprozen in de straten van Parijs, naar een idee van Patrick Corillon. In 2016 bevestigde de geweldige clip (en die geraken we nooit beu) Kenzo World, geregisseerd door Spike Jonze, het idee dat in de beauty- en mode-industrie kunst zeer aanwezig blijft.

John Lewis, verwacht onverwacht

Unexpected Guest: de spot van 2 minuten vertelt het verhaal van Nathan, 14 jaar en Skye, een buitenaards wezen.

https://www.youtube.com/watch?v=4LEHJob-kjQ

Ieder jaar wordt er reikhalzend uitgekeken naar de eindejaarscampagne van het Britse warenhuis John Lewis, zowel door professionals als door het grote publiek. Met zijn vorige spot, Unexpected Guest, stond het merk ook in 2021 in de schijnwerpers, samen met het bureau Adam & EveDDB.

Levis met een MoMa-sausje

Deze foto werd gemaakt door een Belg, Rene van Rossum. De campagne werd in 1971 gemaakt door Young&Rubicam Brussels en werd zelfs tentoongesteld in het MoMa in New York. Dat behoeft niet veel meer woorden.

Adidas did it ‘My Way’

https://www.youtube.com/watch?v=rh5SHpiS6NM

We guess every creative would like to do it this way… De ‘Original Is Never Finished’-campagne van Adidas, een werkje van Johannes Leonardo uit New York, won in 2018 de Grand Prix Entertainment for Music op Cannes Lions. De spot viert universele creativiteit aan de hand van een unieke herinterpratie van het nummer ‘My Way’ van Frank Sinatra, gecomponeerd door muziekbedrijf Human.

https://www.youtube.com/watch?v=gkkEQ5KpXX8

Drie spotlight-waardige prints

‘All the muscles you need’: een campagne van Publicis voor Stihl in België. Fotograaf Nadav Kander fotografeerde mannen met dunne armen. Het is daarom misschien wel een van de meest creatieve fotoprojecten van 2013.

Een campagne van Ogilvy Germany voor Amnesty International, in samenwerking met fotograaf Andrew Reed Weller. Een campagne die ons herinnert aan de horror die zich dag na dag op onze schermen afspeelt. Voor veel mensen is er maar één klik nodig om die foto’s van hun scherm te bannen, voor anderen is er geen ontsnappen aan.

De campagne ‘Block Out The Chaos’ van Cheil Worldwide voor JBL (iTect Ltd) won een hele reeks prijzen in 2017: een Bronze Outdoor, een Bronze Print & Publishing en drie nominaties in de categorie Finalist Print Craft Art Direction tijdens Cannes Lions 2017.