Reclame vanop de wei?

Vertaalde artikels

Gelegen tussen Luik, Maastricht en Hasselt, in het hartje van Hermée, vinden we Stratégie. En dat is verre van een starter. Met zijn 90 klanten en zijn multisectorale expertise wil het bureau binnenkort nieuw terrein voor zich winnen.

Jean-Marie Margrève

Jean-Marie Margrève

Het bureau ontvangt ons midden in het groen, in een oude boerderij van Hermée, die op moderne en minimalistische wijze opgeknapt is. Grote ramen, zichtbare balken en een schommelende vergadertafel… De plek is atypisch, maar strategisch. « We zijn niet centraal gelegen, maar wel dicht genoeg bij Vlaanderen om onze Nederlandstalige vrienden te ontvangen, dicht genoeg bij Nederland voor de Nederlandse vrienden en dicht genoeg tegen Duitsland, voor als we ooit beslissen om ons op dat terrein te wagen, » legt ceo Jean-Marie Margrève uit. De ambitie van de oprichter van het bureau ligt hoog, maar op gelijke lijn met zijn bedrijf. « Een klant zei me ooit: “Als je niet naar Brussel komt, zal je niet groter worden dan 5 personen.” » Vandaag telt Stratégie ongeveer 90 werknemers in drie bureaus, waarvan één in Parijs, geleid door Charlotte Borgoo: « Als je me zoekt: ik zit in de Thalys met een onverslaanbaar aantal free miles ! » lacht ze.

Multisectoraal en multicultureel

In dit 360-bureau « doen we enkel hetgeen waarin we uitblinken, » verduidelijkt Jean-Marie Margrève. Daarom heeft het bureau zich gespecialiseerd in zes specifieke gebieden, waaronder one to one en one to all communication, brand design en digital. Elke branche beschikt over zijn eigen divisie en zijn eigen directeur. Voor Ward Paumen, verantwoordelijke van het COM-departement, dat zich bezighoudt met one to all-communicatie, is de multisectorale kant van het bedrijf een echte troef: « Klanten willen een one-stop, dus voor hen is het heel handig dat je hun problemen van begin tot eind kan aanpakken. » Ook de culturele verscheidenheid tussen klanten is een kwaliteit die voor zowel een nationale als internationale klantenkring zorgt. Een eigenschap die ook intern aanwezig is, aangezien er vier talen worden gesproken. Logisch, met een Duitstalige ceo en ongeveer 40% Nederlandstaligen in het bureau (buiten Frankrijk). Om op de best mogelijke manier te voldoen aan de eisen benadrukt Stratégie het belang van ‘op verplaatsing gaan’: « we zijn geen bureau dat enkel en alleen de briefings van de klant leest en ze uitpluist. We gaan verder dan hetgeen men ons vraagt. We mogen namelijk niet uit het oog verliezen dat onze klant ook de klant van onze klant is, » legt Jean-Marie Margrève uit.

Digitaal is overal

Aan tafel zitten vier afdelingschefs met een dijk aan professionele ervaring. Maar één obstakel lijkt hen allen te verontrusten: de noodzakelijke alomtegenwoordigheid van digitaal. Nicolas Bataille, directeur van de Digital-afdeling, geeft toelichting bij zijn overstap naar Stratégie. « Drie jaar geleden heb ik besloten om me open te stellen en niet langer enkel in mijn hoekje te werken. Ik denk dat ik toen al aanvoelde dat digitaal niet langer een uniek ingangspunt zou zijn bij de klant. En Jean-Marie begon de nood te voelen om wat dat we konden doen op het vlak van strategie en digitale productie intern te ontwikkelen.”

Wil je het hoofd bieden aan technologische evoluties, dan is het volgens Jean-Marie Margrève niet genoeg om te experimenteren, die beslist heeft « om zich te laten omringen door specialisten om vooruitgang te boeken. » Om de digitale sfeer in heel het bureau door te trekken, worden er informatiesessies georganiseerd met « interne en externe sprekers die de teams opleiding geven en ze nog efficiënter maken, » legt communicatieverantwoordelijke Stéphanie Dechamps uit.

Cyrielle Jacquemart, verantwoordelijke van de afdeling One, werkt zeer nauw samen met de afdeling van Nicolas Bataille « omdat de digitale- en CRM strategieën nu in elkaar geweven zijn. » Naast zijn digitale expertise heeft het bureau ook « de mogelijkheid om creatie met strategie te combineren, waardoor klanten ons heel vroeg kunnen aanspreken over hun probleem. » Onder de afdelingschefs zitten twee voormalig adverteerders: een voordeel bij het begrijpen van de wens van de klant, vooral op gebied van marketing en strategie.

Strategie Agency

Strategie Agency

In het hart van het groen

Met een officieel document bij de hand waarin zijn milieuverantwoordelijkheden en een klant zoals Ecover staan, lijkt de gezondheid van onze planeet Stratégie na aan het hart te liggen. « We zijn momenteel bezig met een studie over de vervanging van de energie die we uit zonnepanelen halen. We proberen dus op onze manier iets te doen voor groene energie, » legt de ceo uit, die toegeeft dat hij nu ook tijdens het joggen afval loopt te rapen. De pittoreske omgeving van het bureau maakt er een plek van die verbonden is met de natuur, zonder daarvoor afgesloten te zijn van de wereld. Na een rondleiding voel je er een sfeer van ruimte en welzijn. Elke vergaderzaal draagt de naam van een boom, de sfeer is gezellig en tegelijkertijd chique. Casual chic lijkt er de dresscode van de werknemers te zijn, die ondanks de kou hun goed humeur bijeen rapen voor een foto in het groen. Wanneer we vertrekken, dwaalt ons oog af naar een citaat op de deur van een vergaderzaal, dat sterk lijkt op de mentaliteit van het bureau: « The stronger the wind, the stronger the tree ».

Vragenronde

Opgericht in?
“1988”
De grootste klanten?
“Cote D’Or, Velux, Lampiris, Bpost, Leffe, Club Med, VW, Audi, Dior, Durex, Lu, Michelin, Makro, Ducati en anderen! We doen ongeveer 1600 projecten per jaar.”
De eerste op kantoor?
“Jean-Marie of Julia, onze receptioniste. Ze is Nederlandse en komt altijd met de fiets. Ze legt 15 km af!”
De laatste op kantoor?
“Deze morgen was dat Charlotte. De Thalys had vertraging!”
Aantal bedrijfswagens?
“Een dertigtal.”
Welke rol speelt de keuken?
“De keuken is een plek om te delen en uit te wisselen. Het is ook de ‘kiss and cry’, je gaat er om rustig te zijn. Maar bon, de koelkast is gevuld met bier en iedereen weet dat de beste feestjes altijd rond de ijskast in de keuken plaatsvinden. “
De uitdagingen voor het nieuwe jaar?
“Zorgen voor alle vragen die er op dit moment zijn, want het zijn er enorm veel !”