Reclamebureaus op Twitch, YouTube of Roblox?

Vertaalde artikels

Gaming is booming, en dan vooral sinds 2020. De lockdowns hebben de speelcijfers exponentieel doen stijgen, een goede zaak voor Twitch, YouTube Gaming, Twitter en TikTok. Vandaag zijn videogames de nummer twee reden waarom mensen online zijn, na sociale media. Reclamebureaus twijfelen dan ook niet langer om gaming op te nemen in hun marketing- en brandingstrategieën. - Marie Colard

Oorspronkelijk ging gamen gewoon over het spelen van videogames. Via console, smartphone, pc en tablet. De term ‘gaming’ omvat echter meer, het gaat vandaag om de hele wereld die achter videogames schuilgaat. Denk aan de creatie, het genereren van inkomsten, de verkoop, het professioneel geberuik, events… Gaming is de laatste jaren bijzonder trendy geworden, telt onmiskenbare voordelen en kent daarom echt succes bij creatieve bureaus.

Een divers publiek aanspreken

Een op de twee consumenten wereldwijd speelt minstens één keer per maand een videogame. Dat blijkt uit het Gamers & Brands 2022-rapport. In de afgelopen twee jaar zijn deze games een echt tijdverdrijf geworden, en dat heeft natuurlijk gevolgen voor onze bestede tijd aan andere media. En mensen spelen niet alleen videogames, ze kijken ook er veel naar. De afname van sociale interacties, een gevolg van de coronacrisis, heeft geleid tot de opkomst van nieuwe soorten spelers. Weg dus met het beeld van de nerd die zijn tienerkamer nooit verlaat. Gaming maakt het mogelijk om een ​​steeds diverser publiek te bereiken en biedt de mogelijkheid om de betrokkenheid van een community te vergroten. Merken hebben dit meer dan ooit begrepen en aarzelen dan ook niet langer om social gaming –  een term voor online gamen via sociale netwerken, meestal voor meerdere spelers – te gebruiken om met hun publiek te communiceren. “Games werden jarenlang beschouwd als een tijdverdrijf voor ‘jonge tieners zonder vrienden’. Een stereotype dat al lang niet meer geldt. De gaminggemeenschap is divers: niet alleen Millennials en Gen Z’ers spelen, er zijn ook oudere gamers. Allen zijn ze sociaal en alomtegenwoordig via hun console, pc en smartphone,” zegt Kjell Colsoul, ceo van VCTRY.

Het hart van de consument veroveren

Gaming toevoegen aan een digitale-, branding- of marketingstrategie zorgt voor extra dynamiek en zichtbaarheid. De middelen daarvoor zijn talrijk: je kan challenges of rewards invoeren, een voortgangsmeter… Eens je het hart van de consument veroverd hebt, zal mond-tot-mondreclame zijn werk doen. Hoe boeiender en innovatiever de ervaring, hoe sneller de bekendheid zal toenemen. “Een gaming-luik in een campagne geeft mensen een reclame-ervaring waar ze niet van weglopen en die ze niet blokkeren,” zegt Wim Segers, oprichter en creatief directeur van Engaged. “In de vele gamevertising-ervaringen die we gecreëerd hebben voor merken als Lego hebben we mensen minuten of zelfs urenlang zien spelen met iets wat eigenlijk een advertentie is om een ​​product of dienst te promoten. Bij Engaged geloven we ook dat mensen vergeten wat je zegt, maar niet vergeten hoe je ze liet voelen.” Sommigen gebruiken wel eens de woorden verslavend, desocialiserend en zelfs verdovend, maar gamen garandeert wel altijd de volledige aandacht. “Het is zo gemakkelijk geworden om mensen online te bereiken, maar dat maakt het net nog moeilijker om de aandacht van mensen te trekken,” merkt Segers op.

Echte meerwaarde

“Dankzij ons recent onderzoek naar Belgische en Nederlandse gamers, dat we samen met Ivox hebben gevoerd, weten we dat één op drie drie gamers een merk sympathieker vindt wanneer het zich aan gaming linkt en dat 46% een merk dan ook meer opmerkt. Toch is 61% ook van mening dat een merk games niet mag misbruiken voor winst,” aldus Kjell Colsoul. Enkel wanneer gaming goed wordt ingezet, blijkt het echt effectief te zijn. De gaming-marketingstrategie moet daarom bedacht worden in functie van het merk en de gewenste gebruikerservaring. Net als bij elke andere campagne moeten bureaus nadenken over doelpubliek, methode en tijdstip. Engaged maakte voor KBC een spel in het kader van vrijdag de dertiende, waarin spelers obstakels moesten ontwijken. “Daarmee maakten we reclame voor de KBC Assist-app, die voor je klaarstaat wanneer je een ongeval hebt. Zo’n spel is relevanter dan alleen maar het uitleggen van de voordelen,” legt de oprichter van Engaged uit.

Een nieuwe realiteit

Volgens Kjell Colsoul moet je bepalen welke engagement-tactiek je moet gebruiken om de speler te verbinden of onder te dompelen in het merk. Dit kan zijn via content, mobiele games, VR/A-ervaringen, evenementen, esporttoernooien enzovoort. Maar authenticiteit en relevantie zijn weln oodzakelijk om toegevoegde waarde te creëren. Bureaus zoals Engaged creëren voornamelijk nieuwe advergames, dat wil zeggen: een game waarvan het scenario, de personages en de grafische omgeving de waarden, het imago en het universum van het merk of product laten zien. De huidige metaverse-trend zou echter een game-changer kunnen zijn. Gebruikers kunnen op steeds meer platforms hun eigen ervaringen, kaarten of werelden creëren in games als Fornite, Roblox, Decentraland en The Sandbox. De mogelijkheden zijn talrijk, ook voor de lokale markt.

Gaming neemt de consument mee in een universum, het biedt entertainment en beleving. Als merk en bureau in staat zijn om leuke content te bieden zonder hun intenties te fel in te zetten, dan kunnen ze alleen maar voordelen halen uit deze leuke en nieuwe manier van adverteren.