Redden Greenpeace en Duval Guillaume Regenwoud?

Crea / News

greenpeace duval Keyvisual_GP-iamazonia_horizontal Je weet pas wat je mist zodra je het kwijt bent. Met deze gedachte in het achterhoofd bracht Greenpeace in samenwerking met Duval Guillaume een van Europa’s meest gefotografeerde toeristische attracties – de gigantische ‘I amsterdam’-letters die het Museumplein in Amsterdam sierden – terug als ‘I amazonia’. De 22m x 2m hoge replica van de installatie had tot doel om de aandacht te vestigen op een andere gigant die voor onze ogen verdwijnt: het Amazone-regenwoud.

Wanneer de wereldberoemde ‘I amsterdam’-letters - één van Europa's meest gefotografeerde toeristische attracties - na 14 jaar van hun vaste plek aan het Rijksmuseum in Amsterdam verdwenen, was de publieke verontwaardiging groot. Een verontwaardiging waarop Duval Guillaume inhaakt met een idee dat even slim als eenvoudig is: een stunt waarbij de iconische rode en witte 'I am'-letters terug op hun oorspronkelijke plaats gezet worden, met een opvallend gewijzigde spelling: ‘I amazonia’. Met een lengte van 23 meter en een hoogte van 3 meter, is de ‘I amazonia’-installatie van Greenpeace een exacte replica van de oorspronkelijke letters die door het huidige stadsbestuur werden verwijderd. De ‘I amazonia’-letters hebben echter tot doel om de aandacht te vestigen op een ander icoon dat voor onze ogen wordt verwijderd: het Amazone-regenwoud.
Sigrid Deters, campagnevoerder voor bos- en biodiversiteit bij Greenpeace Nederland: "De oorspronkelijke 'I amsterdam'-installatie van onze hoofdstad trok de aandacht en ogen van miljoenen mensen over de hele wereld. Door het terug te brengen in gewijzigde vorm als 'I amazonia', roept Greenpeace niet alleen op tot de dringende bescherming van het grootste resterende regenwoud in de wereld, maar stuurt het ook een sterke solidariteitsboodschap uit voor de inheemse bevolking en traditionele gemeenschappen die de Amazone beschermen tegen ontbossing." Onder leiding van president Bolsonaro plant de Braziliaanse regering immers om het Amazonewoud open te stellen voor exploitatie door de zware industrie. In tegenstelling tot de toeristische trekpleister, is het Amazonewoud een iconische plek die de wereld zich niet kan veroorloven om kwijt te raken. Want als we vandaag het Amazonewoud verliezen, verliezen we de strijd tegen klimaatverandering voor altijd. Eenmaal verdwenen, is het Amazonewoud onvervangbaar.iamazon letters coming in greenpeace duval
En is het pas van zodra we Amazonewoud kwijt zijn, dat we zullen beseffen wat we missen. Koenraad Lefever, creatief directeur bij Duval Guillaume: “Hoewel de conversatie over het klimaat vandaag alle Europese voorpagina’s siert, valt het op dat de aandacht voor de ontbossing van het Amazone regenwoud in Brazilië naar de achtergrond is verdwenen. Verdere ontbossing van het Amazonewoud zal echter niet enkel een litteken vormen voor Brazilië, het zal ook de impact van een globale klimaatafbraak verhogen. Met een actie die in het hart van Amsterdam ontstaat die uitdraagt dat wij allemaal een stukje ‘Amazonia’ zijn, richten we alle ogen van de wereld opnieuw op wat een globale urgentie is.”
Duval Greenpeace-Iamazonia-pancarte
CREDITS
Client: Greenpeace (Netherlands)
Client contacts: Christine Gebeneter, Sigrid Deters,
Agency: Duval Guillaume
Creative Director: Koenraad Lefever
Creative team: Karel De Mulder, Arnaud Bailly
Account team: Jessica Danese, Steven Boen, Axelle Gontier, Anaïs Lavie
Strategic Director: Jorian Vanvossel
PR Manager: Noemie Mwanzuzi
RTV producers: Daan Feytongs, Saartje Gooris Sound engineer: Jeroen Goossens
Post production: Bart Callaerts
Event producer: Christ Lannoy
Production: Soulvizion Director: Bram Rekers Producer: Erik van der Zwan Editor: Jesse Vulink
Sound: Merijn Kramp Photographer: Olivier Truyman