Regulering influencers (en hoe te reageren)

Communication / News

google justin-main-189752-unsplashMaandag 14 mei publiceerde de FOD Economie een reeks richtlijnen ter regulering van influencers die online content plaatsen waarvoor ze vergoed worden door merken en organisaties. Nog diezelfde dag trok de FOD Economie deze richtlijnen alweer in (en haalde de tekst van het internet) met de boodschap dat deze te voorbarig werden gepubliceerd, aangezien er eerst nog overleg zou komen met de belangrijkste actoren in de sector van online influencers. PUB wist de volledige tekst te bemachtigen en grote delen daarvan kunt u nalezen op pub.be.
ACC kan zich niet terugvinden in deze teruggetrokken richtlijnen. De organisatie van communicatiebureaus wijst nadrukkelijk de Raad voor Reclame aan als het natuurlijke orgaan om hierover met de FOD Economie in gesprek te gaan. De redenen hiervoor zijn evident: de Raad voor Reclame is samengesteld en wordt gefinancierd door de communicatiebureaus (ACC), de adverteerders (UBA) en de diverse media, en is de bevoorrechte partner van de overheid inzake zelfregulering.
Het Expert Center PR van de ACC zal de Raad voor Reclame met de nodige expertise bijstaan in het uitwerken van een breedgedragen kader voor influencers en influencermarketing en zal daarin ook de andere partijen betrekken die op zoek zijn naar een breder platform (de influentials zelf, andere vakverenigingen of bureaus die niet bij de ACC zijn aangesloten en desgevallend opdrachtgevers die rechtstreeks influentials aansturen), zo meldt de organisatie.
Om tot een gegronde en gedragen aanbeveling te komen, organiseert het Expert Center PR bovendien einde juni een rondetafeldebat waarop alle betrokken partijen een stem zullen hebben: influencers, (pr)-bureaus en opdrachtgevers. Voor informatie hierover kunt u conatct opnemen met stephanie.vazquez@accbelgium.be.