Remy Communication en Aurora bundelen krachten met Vlaamse artiesten voor Week van de Geletterdheid

Crea / News

In het kader van de Week van de Geletterdheid organiseerden Remy Communication en papierfabrikant Aurora afgelopen woensdag een nieuwe sensibiliseringscampagne om laaggeletterdheid in Vlaanderen onder de aandacht te brengen. Ze deden dit in samenwerking met een aantal gerenommeerde Vlaamse artiesten, waaronder cartoonist Domien Delforge (Studio Stoutpoep), singer-songwriter Jonas 'Jokke' Van Langendonck en acteur/woordkunstenaar Mathieu Carpentier. Onder het thema ‘ZOT van schrijven!’ ontwierpen ze originele creaties, die op woensdag 11 september tentoongesteld werden op het Martelarenplein in Leuven. De campagne wordt ondersteund door VVBAD, Vocvo vzw, Wablieft en Ligo, Centra voor Basiseducatie.

Creatief engagement voor geletterdheid

Tijdens de Week van de Geletterdheid werkten drie Vlaamse artiesten — cartoonist Domien Delforge, muzikant Jonas 'Jokke' Van Langendonck en acteur/woordkunstenaar Mathieu Carpentier — samen om met het thema 'ZOT van schrijven!' een creatieve invulling te geven aan het belang van geletterdheid. Het 'ZOT-mannetje', een symbool dat velen herkennen uit hun jeugd, stond centraal in hun artistieke uitingen. De kracht van de pen werd zo op een speelse manier in de kijker gezet. Dit resulteerde in drie unieke werken: een cartoon, een songtekst en een gedicht. Hiermee wilden de kunstenaars aandacht vestigen op het belang van geletterdheid en benadrukken dat 15% van de Vlamingen tussen 16 en 65 jaar moeite heeft met basisvaardigheden lezen en schrijven.

Een multimediale aanpak

Remy Communication verzorgde de volledige organisatie van de campagne, van de coördinatie tussen kunstenaars en partners tot de planning van het evenement en de verspreiding van een persbericht. Tot nu toe heeft de campagne geleid tot media-aandacht in onder andere Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, VRT en Leuven Actueel.

Naast het fysieke evenement werd er ook sterk ingezet op digitale content. Elke artiest creëerde unieke online content om het publiek naar het Martelarenplein te trekken en het thema van geletterdheid breed onder de aandacht te brengen.

Een ZOT evenement in Leuven

Op 11 september konden voorbijgangers op het Martelarenplein niet alleen genieten van de creatieve werken van Domien Delforge, Jokke Van Langendonck en Mathieu Carpentier, maar ook zelf deelnemen aan het project. Iedereen kreeg de kans om hun eigen verhaal neer te schrijven op levensgrote ZOT-letters, die als een reusachtig canvas dienden. Deze tijdelijke tentoonstelling bood een unieke gelegenheid om de kunstwerken van dichtbij te bewonderen en meer te leren over de uitdagingen van laaggeletterdheid in Vlaanderen.

Als kers op de taart werden van de creaties speciale Aurora-schriftjes gemaakt, die gratis werden uitgedeeld aan de voorbijgangers. Om op deze manier mensen vaker en sneller naar pen en papier te doen grijpen.

Meer informatie over de Week van de Geletterdheid vind je op: houhetduidelijk.be.