Resources van Mars

Vertaalde artikels

De wereld verandert. En human resources ontsnappen niet aan de regel. Bij Mars België, al elf jaar een Great Place To Work,begint morgen vandaag”. Corporate affairs director Kathy Heugens vertelt ons meer over de inspirerende bedrijfscultuur die heerst op haar planeet. - Astrid Jansens

Al 11 jaar een Great Place to Work: wat maakt het bedrijf speciaal?

ressources martiennes

Mars is een familiebedrijf waar iedereen werkt alsof het zijn eigen bedrijf is. Hier worden werknemers ook ‘medewerkers’ genoemd. Er is geen visueel teken van hiërarchie. Dat is onze filosofie. Dankzij GP2W – dat een goede maatstaf is voor zowel binnen als buiten uit – ontvangen we informatie, onderzoeksresultaten,… Het is dus een constant werk. De feedback gebruiken we om te blijven werken aan onszelf. Als we onze teams willen inspireren en betrekken moeten we blijven vooruitgaan. We maken er ook een erezaak van om ecologisch verantwoord te zijn. Voor producten van Uncle Ben’s, geproduceerd in onze fabrieken, willen we bijvoorbeeld 100% duurzaam geteelde rijst tegen het jaar 2020, en we zitten al aan 97%. We willen ook CO2-neutraal zijn. Zo hebben we de ambitie om uiterlijk tegen 2040 koolstofneutraal te zijn. We zijn er aan bezig en zijn zeker op de goede weg. Hoe maken jullie de omgeving aangenaam voor medewerkers (werknemers*)?

 

Onze kantoren zijn comfortabel, modern en gastvrij. We werken informeel en geven om onze gezondheid en welzijn. Zo besteden we aandacht aan de balans tussen werk en privé aan de hand van flexibele uren of telewerken. We baseren ons op vijf principes: kwaliteit, verantwoordelijkheid, wederkerigheid, efficiëntie en vrijheid. We waarderen conversatie en elkaars standpunt: de medewerkers weten dat hun mening telt en mogen die ook uitdrukken. We waarderen transparantie en openheid. Maar we zijn ook erg gehecht aan ‘status-quo’: de wens om te leren en te groeien, een open geest dus.

 Over dat leren… Kunt u ons meer vertellen over het persoonlijke ontwikkelingsplan van Mars België?  Een carrière is een parcours van prestaties en leerervaringen in een wereld van kansen! We werken met jaarlijkse doelen. Het gaat niet alleen over prestaties, maar ook over het ontwikkelen van zichzelf als persoon. Naast hun technische vaardigheden hebben medewerkers individuele vaardigheden, zoals leiderschap of omgaan met ambiguïteit in een wereld die meer en meer ‘VUCA’ is (een term die staat voor volatility, uncertainty, complexity & ambiguity). Vier keer per jaar gaan we rond de tafel met elke medewerker om zijn of haar evolutie te beoordelen in een specifieke vaardigheid die hij of zij wil verbeteren. Deze doelstelling is gebaseerd op het volgende principe: 70% wordt verworven door praktisch te oefenen, 20% is gebaseerd op het ‘leren van anderen’ en observatie en de resterende 10% betreft pure training.

Welke rol speelt jullie interne en externe communicatie?
 Ons doel is altijd om te informeren, engageren en inspireren! In dit kader nemen we een holistisch standpunt in: het verhaal is hetzelfde, of het nu intern of extern wordt verteld. We communiceren van binnen naar buiten en van buiten naar binnen. Ik denk dat hetgeen waarin wij ons onderscheiden onze « tone of voice » is, die optimistisch, toekomstgericht, fier, gericht op conversatie en trouw aan onszelf is.  Welke vorm kan die aannemen?  We gebruiken verschillende formats, maar we genieten vooral van onze maandelijkse open discussiesessies, waar we updates delen en veel tweerichtingsgesprekken voeren. Die sessies hebben ook een naam: ‘BE in the Conversation’. Ze nodigen de medewerkers uit aan het gesprek deel te nemen, om hun ervaringen en standpunten te delen. Zij zijn geselecteerd voor hun talenten, zowel in het dagelijkse leven als op het werk. Het doel is om de ‘wisdom in the room’ te bevorderen, net als de wijsheid en de kennis van de deelnemers.  Hoe gebruiken jullie jullie eigen werknemers in als merkambassadeurs?  Ik hou niet van de zegswijze ‘werknemers gebruiken’, ik verkies motiveren. We stellen thema’s en kaders voor en laten de werknemer zijn eigen verhaal en persoonlijke ervaring vertellen. We willen dat ze echte verhalen brengen, die authentiek en representatief zijn.