Retail Apocalypse: onnodige hysterie?

De retail slaat ons om de oren met slecht nieuws. Het aantal leegstaande winkelpanden breekt record na record. Uitverkoop bij Blokker Holding, sluitingen bij Brantano en een wereldwijde herstructurering bij Carrefour zijn maar enkele voorbeelden van nefast nieuws uit de sector. De media spreken van een Retail Apocalypse, het einde van de bakstenen winkel, met e-commerce als grote boosdoener. Maar die digitale hysterie is onnodig, stelt retailexpert Gino Van Ossel met drie trends die aantonen dat retail blijft bestaan. E-commercebedrijven gaan steeds meer zelf winkeltje spelen. Amazon betaalde 13,7 miljard dollar voor Wholefoods. JD.Com wil tegen eind 2019 duizend buurtsupermarkten per dag openen. Een tweede trend: de leegstand piekt met name in middelgrote steden, maar op de toplocaties in de grote steden staan retailers nog altijd in de rij om een geschikt pand op de kop te tikken. En ten derde: niet alle sectoren worden even hard getroffen door de verschuiving naar online. Muziek, film en gaming zijn gedigitaliseerd (vaarwel Free Record Shop), maar bouwmarkten hebben bijvoorbeeld nauwelijks last van de opmars van e-commerce.
In zijn nieuwste boek ‘Retail: de digitale hysterie voorbij’ introduceert Van Ossel het concept optichannel, waarmee hij retailers, merkfabrikanten en dienstenbedrijven voorbij de digitale hysterie leidt. Met herkenbare voorbeelden is het een realistische kijk op retail en een praktisch kader om een succesvolle strategie uit te zetten die winst, competitiviteit en klantgerichtheid combineert. Gino Van Ossel is professor Retail & Trade Marketing aan Vlerick Business School. Hij geldt als een van Europa's topexperts inzake retailmanagement, winkelgedrag & omni-channel. Hij adviseert toonaangevende retailers en merkartikelfabrikanten in hun strategie en is een veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]