Retail Barometer 2017: innoveren, innoveren en innoveren !

Chez Altavia

News / Research

Chez AltaviaEen mirakelrecept om leader te worden – of te blijven – in retail, dat bestaat niet. Maar de Retail Barometer 2017 maakt alvast duidelijk dat er aan een aantal basisprincipes niet te tornen valt, en dat diegenen die ze het best toepassen de markt voor het grijpen hebben. Hét adagio? Dare to innovate.

De Retail Barometer 2017 is een studie, uitgevoerd door Altavia ACT, naar de perceptie en verwachtingen van consumenten ten opzichte van retailwinkels en -merken, zowel online als offline. Tussen 10 maart en 5 april 2017 gaven 3000 Belgische mannen en vrouwen van 18 tot 65 jaar hun mening over zo’n 160 retailers waar ze klant zijn, verdeeld in 9 sectoren, waarbij ze de retailers evalueerden volgens hoe ze voldoen aan hun verwachtingen.

Ook in 2017 zijn de klassiekers voor de consument nog steeds van het grootste belang. Vormen de top 3 die bepalend is in de keuze voor een retailer:

  • Ik bespaar er op mijn uitgaven. (78% van de ondervraagden)
  • Ik vind er wat ik zoek. (65%)
  • Ik spaar er tijd uit. (55%)

Het zijn vanzelfsprekendheden voor de moderne consument, en dus een must voor elke retailer. Zij moeten zich dus onderscheiden op andere consumentenverwachtingen, waarbij respect voor de klant de belangrijkste rol speelt.

Kijken we naar de categorieën, dan zien we drie grote groepen. Zij die weerstaan aan het geweld van de pure players, zij die voorlopig nog veilig zijn maar moeten oppassen, en zij waar online verkoop veruit de bovenhand neemt.

Zo blijkt in de categorie Voeding hoezeer de Belg trouw is aan zijn lokale, gevestigde merken. Waar in onze buurlanden spelers zoals Amazon hier een stevig stuk van de markt innemen, blijft dit bij ons vooralsnog beperkt. Dit komt vooral dankzij innovatie van eigen bodem, waarin Colruyt met concepten zoals Bio-Planet en Collect&Go de leiding neemt.

Andere categorieën waarin brick & mortar het goed doen zijn Huis & Decoratie, DIY en Sport. Niet verwonderlijk, want zij zijn sterk afhankelijk van het specifieke advies en de daaruit volgende keuze in het winkelpunt. Waar Makro en Aveve als winnaars uit de bus komen bij DIY, is het Decathlon die er bovenuit steekt in Sport. Opvallend is dat Ikea niet zo sterk domineert in Huis & Decoratie als verwacht. Men zou kunnen zeggen dat de weg in deze sector openligt voor een innovatieve speler met sterke waarden en een duidelijke identiteit.

In Cosmetica zien we de druk op de klassieke retailers steeds toenemen, wat ook blijkt uit de leidende positie van Yves Rocher, een merk met eigen winkelconcept. Verder is het geen verrassing dat online spelers de markt domineren in High-tech en Textiel & Kledij, met respectievelijk Amazon en Zalando in polepositie.

Vreemde eend in de bijt is de categorie Chocolade, waar geen enkele trend vat op lijkt te hebben. Hier speelt prijs geen rol en draait alles rond de keuze en het gevoel bij de consument om zichzelf eens “lekker te trakteren”.

Conclusie? Er is niet één magische formule die een retailconcept doet slagen of falen. Maar één ding is zeker: durf te innoveren. Het is duidelijk dat wie de leiding neemt in innovatie, daarvoor beloond wordt, wat de sector ook mag zijn. Het gouden advies voor elke retailer: stel klaar en duidelijk de vraag waarom een consument zichzelf nog zou verplaatsen naar een winkelpunt om boodschappen te doen? Binnen 5 jaar, maar ook nu en volgend jaar.