RetailDetail Awards voor Colruyt, IKEA en Kruidvat

Awards / News

De vernieuwde RetailDetail Awards werden op donderdagavond 24 november uitgereikt tijdens de RetailDetail Night. Nieuw is de samenwerking met de ‘Brand Asset Valuator’ (BAV) van WPP BAV Consult. De awards bekronen merken met de sterkste impact op consumentengedrag op basis van drie grote factoren: (1) de merkwaarde van een retailer met als belangrijkste maatstaven differentiatie, relevantie, sympathie en bekendheid; (2) de mate waarin het imago van de retailer aansluit bij de kernwaarde van de categorie; (3) en finaal in welke mate de retailer geslaagd is, in het opbouwen van een loyale klantenbasis. “Elke retailer krijgt een score door een specifiek per award ontwikkeld algoritme met deze informatie als input. De winnaar is simpelweg de retailer met de hoogste score. Dat leek ons een eerlijke en objectieve basis om de awards uit te reiken," zegt Johan Hellemans van WPP.

De winnaars 2022:

BAV Food Brand award: Colruyt

BAV Fashion & Beauty Brand Award: Kruidvat

BAV Home & Garden Brand Award: IKEA

BAV Innovation Brand Award: IKEA

BAV Impact Brand Award: Colruyt.

De winnaars kregen een unieke 3D-Award, ontworpen en geproduceerd door Dutch Deco Factory.

De Brand Asset Valuator (BAV) is een globale merkstudie van WPP. De studie meet de kracht (Power Grid) van merken. De studie doet dat binnen, én buiten de huidige productcategorie en meet de merkwaarden en -associaties over de tijd, segmenten en landsgrenzen heen. De BAV-studie wordt in België naar de markt gebracht door GroupM, Wunderman Thompson, LDV United en FamousGrey. De studie levert de basiscriteria voor het toekennen van de Retail Detail Awards.