Retailers focussen steeds vaker op vers

News / Research

shopping-1165437_1920Verse voeding en snacks doen het goed in West-Europa. Zo was de verkoop van deze producten in 2016 goed voor maar liefst 61% van de groei in de West-Europese supermarkten. Dat toont een studie van Nielsen aan. In ons land staan verse maaltijden, frisdrank en bier in de top van de bestverkochte producten.

Verder blijkt ook dat consumenten uit West-Europa vorig jaar zo’n meer € 4,3 miljard meer uitgaven aan fast moving consumer goods (veelgekochte consumentengoederen zoals ondermeer voeding, toiletartikelen en andere niet-duurzame producten zoals gloeilampen en batterijen) dan vorig jaar. Vers voedsel werd daarbij het meest verkocht (38%), gevolgd door snacks (23%) en alcoholische dranken (20%).

« Verse voeding en snacks werden vaker aangekocht, terwijl er voor alcohol vooral een hogere prijs werd betaald, » vertelt Olivier Deschamps, senior vice president retailer services West-Europa, Canada en de Stille Oceaan. « Interessant is vooral de sterke groei van verse voeding: vers is tegenwoordig overduidelijk een belangrijke focus voor retailers. »

Nielsen