Rik De Nolf koopt chocolade
Komende winter opent in Antwerpen, recht tegenover het Centraal Station, de nieuwste attractie van ‘t Stad: Chocolate Nation. Een innovatief belevings- museum van ruim 4.000m2 dat volledig gewijd is aan onze wereldberoemde Belgische chocolade. Een multi-sensorische reis die het verhaal van Belgische chocolade vertelt, bezoekers vele variaties Belgische chocolade laat proeven en zal betoveren en verbazen. “Bij ons ontdek je het verhaal van en de liefde voor Belgische chocolade,” zegt mede-initiatiefnemer Jeroen Jespers.
Daar waar vroeger Aquatopia huisde, in het iconische gebouw van onder meer het Radisson Blu Hotel, zal de grootste Belgische chocoladebeleving ter wereld haar deuren openen. “We zijn zelf chocoladefans en we willen een merkbeleving rond Belgische chocolade creëren voor alle andere fans. Belgische chocolade behoort tot het collectieve smaakerfgoed en verdient een prominente plek in België, hier in Antwerpen,” aldus Jespers. Samen met Mickelle Haest nam hij het initiatief voor Chocolate Nation. Tot de aandeelhouders van Chocolate Nation behoren Joehoe, het bedrijf van initiatiefnemers Haest en Jespers, de (van Roularta Media Group bekende) families De Nolf en Claeys via hun respectievelijke holdings Koinon en Cennini en Participatie Maatschappij Vlaanderen.
Chocolate Nation wordt een plek vol belevenissen en verhalen van chocolademerken en chocolatiers. Chocolate Nation geeft een unieke inkijk in de Belgische chocoladetraditie en -innovaties. “Het zal duidelijk worden waarom Belgen met recht trots mogen zijn op hun chocolade en hun cultuur. De hele wereld geniet er tenslotte van,” zegt Jespers. In het belevingsmu- seum begint de bezoeker in de jungle, komt hij in de haven van Antwerpen terecht, ziet hij in een levensgrote, bewegende fantasiemachine hoe Belgische chocolade gemaakt wordt en ontdekt hij waarom Belgische chocolade zo wereldberoemd geworden is. “En natuurlijk kan er veel geproefd worden, want de smaak van Belgische chocolade zegt eigenlijk alles over hoe speciaal die is,” aldus Haest.
In Chocolate Nation wordt ook Belgische chocolade gemaakt. Het museum heeft ateliers, work- shopruimtes en een eigen Bean To Bar Laboratorium waar chocolatiers de kneepjes van het vak kunnen leren en bezoekers chocolatiers aan het werk kunnen zien of zelf een workshop kunnen volgen. Master chocolatier Patrick Aubrion leidt deze chocolade-afdeling. Veertien jaar lang was hij de rechterhand van Pierre Marcolini en voor Barry Callebaut stond hij mee in voor de Belgische lancering van de Ruby RB1, de van nature roze chocoladesoort die recent in België werd uitgevonden.
Daar waar vroeger Aquatopia huisde, in het iconische gebouw van onder meer het Radisson Blu Hotel, zal de grootste Belgische chocoladebeleving ter wereld haar deuren openen. “We zijn zelf chocoladefans en we willen een merkbeleving rond Belgische chocolade creëren voor alle andere fans. Belgische chocolade behoort tot het collectieve smaakerfgoed en verdient een prominente plek in België, hier in Antwerpen,” aldus Jespers. Samen met Mickelle Haest nam hij het initiatief voor Chocolate Nation. Tot de aandeelhouders van Chocolate Nation behoren Joehoe, het bedrijf van initiatiefnemers Haest en Jespers, de (van Roularta Media Group bekende) families De Nolf en Claeys via hun respectievelijke holdings Koinon en Cennini en Participatie Maatschappij Vlaanderen.
Chocolate Nation wordt een plek vol belevenissen en verhalen van chocolademerken en chocolatiers. Chocolate Nation geeft een unieke inkijk in de Belgische chocoladetraditie en -innovaties. “Het zal duidelijk worden waarom Belgen met recht trots mogen zijn op hun chocolade en hun cultuur. De hele wereld geniet er tenslotte van,” zegt Jespers. In het belevingsmu- seum begint de bezoeker in de jungle, komt hij in de haven van Antwerpen terecht, ziet hij in een levensgrote, bewegende fantasiemachine hoe Belgische chocolade gemaakt wordt en ontdekt hij waarom Belgische chocolade zo wereldberoemd geworden is. “En natuurlijk kan er veel geproefd worden, want de smaak van Belgische chocolade zegt eigenlijk alles over hoe speciaal die is,” aldus Haest.
In Chocolate Nation wordt ook Belgische chocolade gemaakt. Het museum heeft ateliers, work- shopruimtes en een eigen Bean To Bar Laboratorium waar chocolatiers de kneepjes van het vak kunnen leren en bezoekers chocolatiers aan het werk kunnen zien of zelf een workshop kunnen volgen. Master chocolatier Patrick Aubrion leidt deze chocolade-afdeling. Veertien jaar lang was hij de rechterhand van Pierre Marcolini en voor Barry Callebaut stond hij mee in voor de Belgische lancering van de Ruby RB1, de van nature roze chocoladesoort die recent in België werd uitgevonden.
Anderhalf jaar geleden zwommen er nog vissen in het gebouw dat binnenkort gevuld zal worden met uweelzachte chocolade. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om het voormalige aquarium van Aquatopia om te bouwen tot een chocolademuseum. De eigenaar van het gebouw verhuisde eerst alle vissen naar, onder andere, de Zoo van Antwerpen. Haest: “Vorig jaar december was alles leeg en begonnen we samen met architect Nils Wollaert aan de ruwbouw. Deze herfst werken we het interieur verder af en wordt het geheel omgetoverd tot een attractief en smakelijk chocolademuseum.”
Deze winter opent Chocolate Nation zijn deuren. De exacte openingsdatum blijft nog even geheim, die zal later gecommuniceerd worden. Jespers: “We leggen momenteel de laatste hand aan de afwerking van het belevingsmuseum en nemen daarna de tijd om alles grondig te testen. Vanaf midden november vind je op onze site ook alle details over openingsuren en prijzen. Maar één ding staat al zeker vast: elke Belgische chocoladefan stapt hier binnenkort trots en gelukkig buiten.“
Deze winter opent Chocolate Nation zijn deuren. De exacte openingsdatum blijft nog even geheim, die zal later gecommuniceerd worden. Jespers: “We leggen momenteel de laatste hand aan de afwerking van het belevingsmuseum en nemen daarna de tijd om alles grondig te testen. Vanaf midden november vind je op onze site ook alle details over openingsuren en prijzen. Maar één ding staat al zeker vast: elke Belgische chocoladefan stapt hier binnenkort trots en gelukkig buiten.“