Berlin Creative Studio & MMBSY ​laten Rik Verheye zichzelf reanimeren

Crea / News

Wat doe je als iemand voor je ogen een hartstilstand krijgt? Veel mensen weten het niet. Toch is een snelle reactie van levensbelang. In 70 procent van de gevallen is het iemand die je kent, die plots voor je neervalt. Des te meer reden om direct in actie te schieten. Daarom lanceert de Belgische Cardiologische Liga tijdens de Week van het Hart (23 tot 29 september) een krachtige sensibiliseringscampagne: “Word Hartstarter.” Daarvoor besloten Berlin Creative Studio ​ en MMBSY (beiden Duval Union) een levensechte reanimatiepop te ontwikkelen van iemand die elke Belg kent: Rik Verheye. “Het is bijna eng hoe goed het gelukt is,” vertelt Tom Berth, creative partner bij Berlin Creative Studio.

In België krijgen dagelijks 30 mensen een hartstilstand. Zonder ingrijpen daalt de overlevingskans met elke minuut drastisch. Toch weet slechts 15 procent van de bevolking hoe te reanimeren. Tijdens de Week van het Hart (van 23 tot 29 september) benadrukt de Belgische Cardiologische Liga de urgentie met de campagne “Word Hartstarter”. De boodschap is duidelijk: leer reanimeren, red een leven.

Bekende Vlaming, televisiemaker en acteur Rik Verheye treedt op als ambassadeur van de campagne. Voor Verheye is deze missie persoonlijk, nadat hij in zijn voetbalclub een hartstilstand van dichtbij meemaakte. Gelukkig waren er mensen die toen snel en correct konden ingrijpen, maar het is een schokkende ervaring die je doet beseffen hoe belangrijk het is om hierop voorbereid te zijn,” vertelt Verheye.

Elk jaar worden maar liefst 11.000 Belgen getroffen door een plotse hartstilstand. Ongeveer 70 procent van de hartstilstanden doet zich thuis of op openbare plaatsen voor. Vaak zijn het dus familieleden, vrienden of buren die als eerste ter plaatse zijn en moeten reageren. Die situatie kan verlammend werken. Toch is het van cruciaal belang om niet te verstijven, maar direct te handelen.

Zonder directe interventie overleeft slechts 10 procent van de slachtoffers, terwijl snelle cardiopulmonaire reanimatie (CPR) de overlevingskansen met een factor 2 tot 4 kan verhogen. In andere Europese landen, zoals Nederland en Denemarken, liggen de overlevingspercentages aanzienlijk hoger, tot wel 40 procent. Dat is te danken aan een bredere training in reanimatie en beter ontwikkelde opvolgsystemen.

Wanneer binnen de eerste drie minuten een automatische externe defibrillator (AED) wordt gebruikt, stijgt de overlevingskans zelfs tot 75 procent. AED's zijn ontworpen om door iedereen te worden gebruikt, waardoor snelle interventie mogelijk is. Er is dus geen reden om terughoudend te zijn bij het gebruik van dit apparaat.

Met de “Word Hartstarter” sensibiliseringscampagne wil de Belgische Cardiologische Liga de bevolking wakker schudden en aanzetten tot actie. Het ergste wat je kan doen, is niets doen. Handelen is dus de boodschap, want elke seconde telt,” benadrukt Rik Vanhoof, algemeen directeur van de Belgische Cardiologische Liga.

De indringende campagnevideo toont Verheye als slachtoffer van een hartstilstand, liggend op de grond. Het doel is duidelijk: iedereen moet weten hoe te handelen bij een hartstilstand. “Je denkt altijd dat het jou niet overkomt, tot het wel gebeurt. Dan heb je geen tijd om na te denken en moet je handelen. De overlevingskansen bij een plotse hartstilstand stijgen spectaculair als er snel wordt ingegrepen. Het is dus een kleine moeite om te leren reanimeren want het is letterlijk van levensbelang,” benadrukt Verheye.

Een hartstilstand (niet hetzelfde als een hartaanval) is een plotselinge onderbreking van de pomp- en bloedsomloopfunctie van het hart, wat de toevoer van zuurstof en voedingsstoffen naar de rest van het lichaam moeilijker maakt. Je herkent een hartstilstand wanneer het slachtoffer het bewustzijn verliest en neervalt, niet reageert op een luide stem of schudden, niet ademt (borstkas beweegt niet regelmatig) en geen voelbare polshartslag heeft (bijvoorbeeld in de halsslagaders). Maar wat kan je doen bij hartstilstand?

  1. Breng het slachtoffer naar een veilige plek.
  2. Controleer of het inderdaad een hartstilstand is, of de persoon bewusteloos is en niet meer ademt.
  3. Bel onmiddellijk de hulpdiensten (112).
  4. Start een hartmassage (CPR): 30 stevige drukken midden op de borst, waarbij het borstbeen 5-6 cm ingedrukt wordt, op het ritme van "Stayin' Alive" van de Bee Gees, gevolgd door 2 beademingen.
  5. Herhaal dit CPR proces (30 borstcompressies en 2 beademingen).
  6. Defibrilleer met een AED. Deze elektrische schok kan het hart opnieuw laten starten indien nodig.

Tijdens de Week van het Hart streeft de Belgische Cardiologische Liga er met de campagne “Word Hartstarter” naar om de maatschappelijke bewustwording over het cruciale belang van reanimatie aanzienlijk te vergroten en iedereen aan te sporen om een reanimatietraining te volgen. Op de website wordhartstarter.be kan iedereen samen met Rik Verheye en Prof. Sofie Brouwers leren hoe je moet reanimeren. Na het bekijken van de video kan je het diploma van “Hartstarter” behalen.

“Het is van levensbelang dat zoveel mogelijk mensen weten wat ze moeten doen in geval van een hartstilstand. Je kan de persoon zijn die een leven redt – of degene die machteloos toekijkt. Doe het voor je vrienden, je familie, jezelf. Wacht niet tot het te laat is. Word een Hartstarter en maak mee het verschil,” vertelt Rik Vanhoof.

Meer informatie over de campagne en reanimatietraining vind je hier en hier.

Credits:

Client: Belgian Cardiological League
​Contacts: Rik Vanhoof – Justine Vermeulen
​Agency: Berlin Creative Studio
​Creative Directors: Geert De Rocker - Tom Berth
​Creatives: Chiara Scherpereel – Bjorn Coucke
​CEO: Johan Parmentier
​Account Director: Filip Van Der Haegen
​Account Manager: Yaël Gemeiner
​Studio Manager: Benny van Kolen
​Graphic Design: ​ Tine Nuyts - David Vermeulen
​Digital Designs: Pauline Peeters
​Strategic Planning: Floris Adriaenssens - Charlotte Mulders
​Digital Media: Ben Van Gool
​​
​PR & influencer Agency : MMBSY
​CEO : Mie Van der Auwera
​Head of Lifestyle PR, Content & Digital : Lieselot Moerkerke
​Influencers : Rik Verheye (NL) Pablo Andres (FR)

Film Production Company: Les Mecs
​Line Producer: Leila Fischer – Monica de Bock
​Director: Simon Cools Fierlafijn
​DOP : Dies Vanderaerden
​Photographer: Anabel Sougne
​Postproduction : Les Mecs (Antje Mertens - Jasper Flikschuh)

Head of Rik Verheye (CPR Doll ) : Rob’s Propshop