Ritchie doet busreizigers dorst krijgen

Crea / News / Retail

Dit jaar kijken we, misschien meer dan ooit, uit naar de zomer. Dit weekend kunnen de horecazaken alvast weer de terrasdeuren openen en Sabine en Frank hebben bovendien uitstekend “terrasjesweer” voor ons in petto. Frisdrankmerk vult alvast zijn smakenpalet aan met een zomerse seizoensl

Het Ritchie-smakenpalet wordt nu tijdelijk aangevuld met een zomerse seizoenslimonade: een tropisch smaaktrio van citroen, gember en kardemom. Ritchie Lemon Ginger is omwille van de uitgesproken zomerse smaak maar tijdelijk verkrijgbaar.

Frisdrankmerk Ritchie – het vintage limonademerk dat sinds 2016 aan een fel gesmaakte opmars bezig is – krijgt de laatste tijd opvallend veel aanvragen van horecazaken die met een heropening in zicht, bewust op zoek gaan naar lokaal geproduceerde frisdranken. Lokaal lijkt het nieuwe normaal te zijn en te blijven.

In 2018 hebben wij Belgen met z’n allen jaarlijks meer dan 1422,8 miljoen liter frisdrank gedronken. Dit is gemiddeld 124 liter per Belg of één blikje per persoon per dag (bron: FIEB VIWF). De frisdrankenmarkt in België werd tot voor kort bijna volledig gemonopoliseerd door de Amerikaanse frisdrankgiganten, waardoor het aanbod – zeker in de horecazaken – beperkt bleef tot de merken van deze giganten. Daar lijkt nu verandering in te komen.

De laatste jaren is het lokale aanbod van ambachtelijke, natuurlijke frisdranken immers enorm gegroeid. Ritchie, maar ook Ferm en Simone a Soif zijn Belgische frisdrankmerken die, omwille van hun natuurlijk en ambachtelijk karakter, erg in de smaak vallen.

“Hoewel het misschien niet zo lijkt, is er ontzettend veel aan het bewegen in de horecasector. Bij Ritchie krijgen we opvallend veel aanvragen van horecazaken die na de heropening bewust een meer lokale kaart willen aanbieden. We zijn bijzonder trots dat we met ons aanbod van lokale limonades en cola’s hieraan kunnen meewerken,” vertelt Jan Verlinden van Ritchie.

Hij besliste na 22 jaar zijn job en carrière als marketeer op te geven. Toen verbleef hij in zes verschillende landen en op drie verschillende continenten. In 2016 ging hij terug naar z’n roots: de brouwerij van zijn ouders in Vlaams-Brabant en herlanceerde hij Ritchie, een Belgische limonade gebaseerd op een oud familierecept. 

Op naar 5 miljoen flesjes per jaar

Het vintage limonademerk Ritchie, met zijn retroflesjes met schroefdop, is sinds 2016 aan een echte opmars bezig in België. Ondertussen kan je in meer dan 950 verkooppunten terecht voor de Ritchie-limonades op basis van 100% natuurlijke ingrediënten en zonder bewaarmiddelen. De verfrissende smaakduo’s orange met een hint van vanille, pompelmoes met een hint van ananas en citroen met een vleugje framboos vallen overigens niet alleen in de smaak in België, maar ook daarbuiten (Nederland, Zweden, Roemenië). Jan Verlinden, die zijn garage ondertussen ingeruild heeft voor een gloednieuw bedrijfspand in Leuven, is ook cola-uitvinder. Na lange research slaagde hij erin om de eerste Belgische natuurlijke (en dus zonder fosforzuur) cola te lanceren.

Het Ritchie-smakenpalet wordt nu tijdelijk aangevuld met een zomerse seizoenslimonade: een tropisch smaaktrio van citroen, gember en kardemom. Ritchie Lemon Ginger is omwille van de uitgesproken zomerse smaak maar tijdelijk verkrijgbaar.

Ritchie is niet alleen steeds prominenter aanwezig op het schap, ook in het straatbeeld en op televisie laat het Belgische frisdrankmerk zich opmerken. Na De Slimste Mens speelt Ritchie nu ook een rol in de campagne rond De Mol en door de nieuwe bushokjescampagne is Ritchie ook alom tegenwoordig in het straatbeeld. En straks hoopt Ritchie natuurlijk ook weer te schitteren in de horeca. Op termijn wil het limonademerk 5 miljoen flesjes per jaar verkopen. Ritchie is verkrijgbaar bij ondermeer Colruyt, Okay, Alvo, Aveve, Délitraiteur en de betere bierhandelaars.