RMB: debat bureaucommissie gemiste kans
In het debat rond de (gedeeltelijke) schrapping van de bureaucommissie, en ingaand op de vraag naar meer transparantie, ziet Yves Gérard, general manager van RMB, vooral een gemiste kans om de verschillende marktspelers bijeen te brengen met het oog op een nieuw en transparant evenwicht. "Als we het erover eens zijn dat het huidige vergoedingssysteem dateert uit een andere tijd en een andere economische omgeving, dan zou het vandaag - met in grote lijnen de komst van digitale advertenties - constructiever zijn geweest om samen na te denken over een nieuw economisch evenwicht," zegt hij. "Met respect voor de wettelijke beperkingen (hij bedoelt het gevaar op beschuldigingen van kartelvorming, n.v.d.r.) houdt dat een nieuwe omgeving in voor commerciële en financiële relaties - rendabel voor iedereen - die beantwoorden aan de verwachtingen van de tripartite die bestaat uit adverteerders, bureaus en media."
In die context behoudt RMB in 2016 de bestaande bureaucommissie van 15% en bekijkt of dat ook blijft gelden voor het digitale aanbod. Tezelfdertijd roept RMB de verschillende spelers op om het komende, 'disruptieve" jaar nieuwe praktijken op gang te brengen die vanaf 2017 in onderling akkoord kunnen gelden.