RMB lanceert Radiobarometer

Innovation / Marketing / Media / News

rmbRMB introduceert een Radiobarometer om, na publicatie van elke CIM-Radiostudie, de evolutie van dit medium in het zuiden en het noorden van het land te volgen. Het audioaanbod in België is bijzonder ruim en breidt regelmatig uit met nieuwe 'spelers'. Hoe doet de traditionele radio het in dit audiolandschap en hoe evolueert het medium? Door wie en hoelang wordt radio geconsumeerd? Waar en met welke toestellen of devices wordt bij voorkeur naar de radio geluisterd?

Het RMB Marketing-team verzamelt voortaan al deze informatie in één enkele tool of 'Radiobarometer'. De gemaakte analyses zijn niet noodzakelijk uniek. Maar, net zoals bij de TV-barometer die RMB een jaar geleden introduceerde, biedt de Radiobarometer twee belangrijke troeven. Eerst en vooral geeft hij een beknopte voorstelling van de insights (Noorden en Zuiden), met dynamische grafieken en commentaar. En daarnaast worden de cijfers regelmatig bijgewerkt (na elke CIM Radio-onderzoeksgolf). De Radiobarometer van RMB Marketing is beschikbaar op de website van RMB.

Met 79% dagbereik in het Noorden en 68% in het Zuiden blijft de radio een medium dat massaal geconsumeerd wordt. Ondanks het alsmaar toenemend alternatieve audioaanbod, daalt het dagbereik van radio in het Zuiden nauwelijks (-1 punt vs. 2015) en stijgt het zelfs lichtjes in het Noorden (+1 punt vs. 2015). Met een gemiddelde van 3u30 in het Zuiden en 4u30 in het Noorden blijft de luisterduur indrukwekkend. De grootste groep luisteraars zijn de 35-54-jarigen, met een bereik van 73% in het Zuiden en 83% in het Noorden. Wat luisterduur betreft zijn de 55-plussers de gulzigste radioconsumenten: tot 5u per dag in het Noorden.

Met de nieuwe mobiele devices kan men nu om het even waar naar de radio luisteren. Toch blijkt 'thuis' de favoriete plek te zijn. Zowel in het noorden als in het zuiden van het land wordt 60% van het radiovolume thuis geconsumeerd. De 2e beste 'luisterplaats' verschilt in het noorden en het zuiden van het land: 21% van het radiovolume wordt door de Nederlandstaligen geconsumeerd 'op het werk', en door de Franstaligen 'in de auto'.

Naar de radio luisteren via Internet blijft nog vrij beperkt: 7% van het radiovolume in het Zuiden en 8% in het Noorden. Met 13% van het totale radiovolume komt online radioluisteren vaker voor bij de 12-24-jarigen. In 2016 steeg het online radiovolume bij deze groep jongeren met +44% in het Zuiden en +35% in het Noorden. De voormiddag (9u00-12u00) eist het grootste aandeel van het online radiovolume op (25% in het Zuiden en 27% in het Noorden).

In het totaal geconsumeerde radiovolume staan de traditionele radio en de autoradio op gelijke hoogte. Het klassieke radiotoestel: 39% van het volume in het Noorden en 37% in het Zuiden. De autoradio: 38% van het volume bij de Nederlandstaligen en 36% bij de Franstaligen. De smartphone staat op een bescheiden plaats in de TOP 5 met 3% (Noorden) en 5% (Zuiden) van het geconsumeerde radiovolume. Zelfs bij de 12-34-jarigen haalt de telefoon nauwelijks meer dan 10% van het totale geconsumeerde radiovolume.

Kortom, ondanks de technologische vooruitgang en een voortdurend evoluerende audiolandschap, houden de Belgen vast aan hun gewoonten. Radio positioneert zich nog steeds als referentiemedium en de favoriete manieren om naar de radio te luisteren blijven deze die al vanaf het prille begin van dit medium beschikbaar waren.