Rob Berghmans (Caffènation): “Het oude businessdenken moet op de schop”

News / Sustainability

Caffènation heeft iets te vieren, en daarmee eigenlijk zo goed als elke koffielover in Antwerpen en ver daarbuiten: de specialty coffee-branderij brandt er sinds deze maand exact twintig jaar op los, maar wél nog steeds met prioriteit en liefde voor de klant en koffie. En dat wil het in de toekomst, gesterkt door nieuwe smaken (eigenlijk kleuren) én projecten, alleen maar blijven doen. “We willen niet per se als merk, maar vooral als mensen een positieve impact op deze aardbol achterlaten.”

Mensen een goede dag bezorgen en als het even kan tegelijkertijd het koffielandschap verbeteren. Eenvoudiger kan je het mission-statement van Caffènation niet omschrijven. Exact twintig jaar later doet de koffiebranderij dat nog steeds, maar dan wel met iets meer body. Eind april opende Caffènation zijn vierde vestiging in een voormalig politiekantoor - Caffènation BLUE, met een naam die tegelijk naar de oude locatie als naar jazzy sferen hint. “Ons BLUE-project is nog maar enkele weken oud, maar het succes is ongelofelijk. We zitten met serieuze groeipijnen en het is alle hens aan dek,” vertelt ondernemer Rob Berghmans. Rusten zit er voorlopig nog niet in: in juni lanceert het koffiemerk een nieuwe kleur, ter ere van zijn twintigste verjaardag: een roze, female-oriented koffie. “We hebben nu al acht kleuren en een negende komt er dus aan, speciaal om onze natural processed koffies in te steken. Intussen is het vier jaar geleden dat we nog eens een nieuwe lijn lanceerden, dus is ook dit is major voor ons,” aldus Berghmans.

Wie een Caffènation-zaak binnenstapt (of gewoon naar caffenation.be surft), merkt meteen dat Caffènation géén saai merk is. “Voor zo ongeveer alles wat branding betreft werken we samen met designers. Tegenwoordig worden veel speciality-coffees in een witte, plastic zak verpakt met daarop gewoon een sticker. Hoe saai kan je zijn?” Dat die aanpak gesmaakt wordt, bewijzen de verkoopcijfers van Caffènation: de kleurrijke koffies worden vanuit alle uithoeken van de wereld besteld.

(...)

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE

Foto (c) Antonin Weber