Rode Duivels en Cojak houden Time Out tegen Pesten

Crea / News

time out tegen pesten

Pesten is een ingrijpende vorm van geweld waar jongeren ook in de sport mee te maken kunnen krijgen. Uit onderzoek blijkt dat 11% van de sporters gepest wordt. Vaak heeft het emotionele of fysieke gevolgen, vermindert de sportprestatie of de motivatie om te sporten. Daarom informeert, stimuleert en ondersteunt de Time Out tegen Pesten campagne van Cojak de sportsector om actief aan een pestvrije sportomgeving te werken. Vrijdag startte de Vlaamse Week tegen Pesten, voor de sportsector de climax van de campagne Time Out Tegen Pesten. De Rode Duivels geven het goede voorbeeld met het Time Out gebaar, en roepen iedereen op om hen te volgen: Allemaal samen, Time Out tegen Pesten.

Deze week zal er niet naast het Time Out gebaar kunnen worden gekeken. Er is een krachtig bewustmakingsfilmpje waar sportende kinderen de sportsector oproepen om mee te doen, en hun foto te delen met de hashtag #TOPindesport. Tal van sportfederaties organiseren een wedstrijd naar clubs met de origineelste Time Out foto. Ook de Rode Duivels zijn zich bewust van de problematiek en steunen de actie! Om de oproep kracht bij te zetten lanceerde Cojak vorige donderdag een online campagneclipje op Facebook.

De clip ging meteen viraal. Voor de lancering van de campagne had Cojak samen met de Klant ICES, het communicatieteam van de Belgische Voetbalbond gevraagd om de actie te ondersteunen. De Rode Duivels schaarden zich achter de campagne en kwamen de dag na de online lancering zelf op de proppen met een eigen Time-out-tegen-pesten-clipje met een duidelijk boodschap: ‘iedereen is uniek, laat de lol en je sport niet verpesten.’

Naast de fotoactie, roept de TOP-campagne alle Vlaamse sportorganisaties op zich te registreren op de TOP-kaart en zo samen voor een pestvrije sport te gaan. 532 sportorganisaties gingen hen reeds voor! We stimuleren sportclubs om tijdens de Week tijd te maken voor actie 5 ‘doe de thematraining’. De campagne biedt drie thematrainingen aan die sportbegeleiders kunnen koppelen aan spel- en bewegingsvormen. Zo leren kinderen en jongeren al sportend en spelenderwijs wat pesten is, welke vormen pesten kan aannemen, wat het verschil is tussen plagen en ruzie, en nog veel meer. Voor jongeren 12+ is er een thematraining rond cyberpesten.

Topsporters Eline Berings, Marc Herremans, Jolien D’hoore, Seppe Smits en Kimberly Buys lanceerden zes laagdrempelige acties om pesten te voorkomen en erop te reageren. Meer info over de zes acties vind je op de website www.topindesport.be. Verder biedt de campagne ook een interactieve vorming aan voor coaches waarin ze met vele praktische tips en goede voorbeelden leren hoe ze de zes acties in praktijk kunnen brengen.