Rode Kruis zoekt A's, O's en B's

Rode Kruis kranten

Crea / News

Rode Kruis krantenSinds enkele dagen is de letter O verdwenen uit het logo van Pr ximus bovenaan het hoofdkantoor, in de shops en op de website. Hiermee neemt het bedrijf deel aan de wereldwijde Missing Type-campagne, die loopt in 21 landen, waarbij de letters A, B en O tijdelijk uit beeld verdwijnen. En u zag vanochtend misschien dat er iets loos was met enkele kranten.

Achter deze actie staat het Rode Kruis, want de organisatie is continu op zoek naar nieuwe bloeddonoren - en de A, de B en de O staan zoals bekend voor de bloedtypes. En Proximus is slechts een van de 95 bedrijven die deelnemen in ons land. Het doel van de actie: mensen bewust maken van hun bloedgroep, én nieuwe donoren vinden.

Bloed is levensnoodzakelijk, of patiënten nu slachtoffer zijn van een ongeval, complicaties hebben tijdens een operatie of bloed nodig hebben omwille van een ziekte of ongeval. Wereldwijd zijn er elke seconde drie bloedtransfusies nodig, daarbij wordt 54% van het gedoneerd bloed gebruikt om medische aandoeningen en bloedziektes te behandelen, 33% tijdens operaties, 5% na geboortes en 11% voor andere redenen zoals na verkeersongevallen. Vroeg of laat krijgt 70% van de bevolking bloed toegediend, terwijl amper 3% effectief bloed geeft. Dit jaar zijn er in België meer dan 50.000 nieuwe donoren nodig om de bloedvoorraad van elke bloedgroep op peil te houden. De slogan van de campagne is dan ook:

J uw  l edgr ep redt levens. W rd d n r!
(Jouw bloedgroep redt levens. Word donor!)

Iedereen tussen 18 en 66 jaar oud én in goede gezondheid komt in aanmerking om donor te worden. De lijst van bedrijven die aan deze actie deelnemen: