Roman-bieren krijgen flinke update

Design / Marketing / News

RomanNog meer biernieuws! Brouwerij Roman in Mater is een paar maatjes kleiner dan AB InBev of zelfs Duvel Moortgat, maar het familiebedrijf is in de bierwereld toch een bekende speler, met bieren als Romy Pils, Mater Blanche, Sloeber, Ename, Gentse Strop en Black Hole. Gisteren lanceerde de brouwerij een nieuwe Roman-lijn. Romy Pils, Mater Witbier en Black Hole maken plaats voor Roman Pils, Roman Blanche en Roman Black Label: drie Roman-bieren in een nieuwe gedaante maar met dezelfde fenomenale smaak en kwaliteit!

Na meer dan vijftig jaar komt er dus een einde aan het Romy Pils-verhaal. Ook Mater Witbier en Black Hole ruimen het veld voor de nieuwe Roman-lijn. Brouwerij Roman wil met deze aanpassingen duidelijkheid scheppen in haar merkenstructuur en beantwoorden aan de behoeften van de hedendaagse consument. De veranderingen in de merkenstructuur gaan gepaard met een nieuwe verpakking, waarvoor men inspiratie haalde uit het rijke verleden van de brouwerij: de geschiedenis begon in 1545. De labels werden dus ontworpen zonder de authentieke Roman-identiteit uit het oog te verliezen. Tegelijkertijd kijken ze bij de brouwerij ook vooruit en willen ze met het nieuwe design de fun-factor benadrukken. "Creating pleasure since 1545" is niet voor niets de slagzin.

De restyling heeft grote gevolgen. Zo verdwijnt Romy Pils volledig uit het straatbeeld en de cafés. Alle Roman-zaken stappen dus mee in het make-over verhaal. Buiten worden zij voorzien van nieuwe reclamepanelen. In het café zelf gaan de aanpassingen van nieuwe glazen, biervilten en biersleutels tot nieuwe labels op de tapkranen. Brouwerij Roman hoopt alle aanpassingen door te voeren in drie weken tijd.

"De strategie is volledig intern uitgewerkt," zo legt marketingmanager Thomas Lauwaert uit. "Het is enerzijds de bedoeling om de brouwerij (500 jaar brouwgeschiedenis, 14 generaties brouwers van vader op zoon,…) meer op het voorplan te plaatsen, anderzijds willen we een duidelijke positionering van onze ‘doordrinkers’ tegenover onze speciaalbieren. Het design – waar we zeer trots op zijn – is origineel van een Spaans bureau. Wij hebben een dochteronderneming in Spanje die sinds vorig jaar een Roman-range op de markt brengt met flessen die rechtstreeks bedrukt zijn. Dit is een ‘one-way’ markt en voor de conversie naar een fles met papieren label - de Belgische retour/leeggoedmarkt - hebben we een beroep gedaan op Flink uit Antwerpen. Zij hebben ook de vormgeving van de nieuwe labels van onze waters en limonades ontworpen."