Covid-19 heeft een dubbel effect gehad op de media en op Roularta. Enerzijds is de lezersmarkt flink gegroeid met meer abonnementen. De sector is meteen als 'essentieel' beschouwd door de overheid, de verkooppunten bleven open en de vraag naar degelijke informatie was groot. Anderzijds was er aanvankelijk een negatief effect op de reclame-inkomsten maar die deden het beter in de tweede jaarhelft, alhoewel de omzet nog onder het niveau van 2019 bleef. Het belang van advertenties voor de groep daalt tot 36% van de omzet.
De Raad van Bestuur zal aan de Algemene Vergadering voorstellen om over het volledige jaar 2020 een bruto-dividend van 1,00 € per aandeel uit te keren. In 2020 werd het dividend over het boekjaar 2019 van 0,50 € geschrapt omwille van de onzekerheden met betrekking tot de coronacrisis. Focus op kwaliteitsvolle media en een doorgedreven abonnementenstrategie o.a. via digitale kanalen, uitte zich in een belangrijke stijging van de abonnementsinkomsten (+7,4 miljoen € in 2020 vs. 2019 of +10,3%). De Magazine brands staan nu in voor 64% van de totale omzet vs. 58% vorig jaar. Het aandeel van Local Media vermindert tot 16% vs. 22% vorig jaar. Printing voor derde partijen blijft in lijn met vorig jaar, ongeveer 14% van de totale omzet. Inkomsten uit evenementen en lezersreizen zijn logischerwijze heel beperkt. Reclame-inkomsten over alle segmenten heen bedragen 36% van de totale omzet in 2020 vs. 42% in 2019. Dankzij een beperktere lockdown in het najaar, werd de omzetdaling van de eerste jaarhelft (-18,5% vs. 2019 eerste jaarhelft) gereduceerd tot -13,4% voor het hele jaar vs. 2019. De totale 2020 omzet van de groep bedraagt 256,3 miljoen €.
Het brutomarge-percentage trekt aan tot 82,4% vs. 79,6% vorig jaar, vooral dankzij een lagere papierprijs. De stringente kostenbeheersing zowel op diensten en diverse goederen (9,4 miljoen € lager) en personeel (8,0 miljoen € lager, o.a. dankzij het gebruik van het stelsel van tijdelijke werkloosheid), resulteren in een stabiele EBITDA-marge van 7,6%. In de drukkerij werden de activiteiten grotendeels normaal verdergezet dankzij de inzet van de medewerkers. De opstart van de nieuwe state-of-the- art Lithoman rotatiepers in november 2020, is probleemloos verlopen.
Na succesvolle overnames in de laatste jaren, o.a. Landleven, Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Feeling, Gaël, Flair, Sterck, is de integratie van Plus Magazine België begin 2020 in de Roularta Media Group vlekkeloos verlopen en draagt ze onmiddellijk bij tot de EBITDA van de Group.
Net zoals vóór de publicatie van haar jaarverslag 2019 en het halfjaarverslag 2020, heeft de groep een covid- 19 stress test uitgevoerd en komt Roularta tot het besluit dat het going concern gegarandeerd is: "Zelfs zonder kredietlijnen, is er voldoende cash beschikbaar na het toepassen van de stress test. Er werd een impairment test uitgevoerd op alle merken die een waarde vertonen op de balans." Daarnaast staan veel merken van de groep zoals o.a. Knack, Trends/Tendances, De Zondag,... niet uitgedrukt op de balans. Alle Roularta-merken hebben een bepaalde levensduur, waardoor 5,0 miljoen € afschrijvingen door het resultaat gegaan zijn; dit is 3,7 miljoen € binnen de ‘Afschrijvingen op immateriële en materiële vaste activa’ en 1,3 miljoen € binnen ‘Aandeel in het resultaat van geassocieerde ondernemingen en joint ventures’.
De EBITDA bedraagt 19,5 miljoen €, waarvan 17,4 miljoen € voor integraal geconsolideerde activiteiten en 2,1 miljoen € voor joint ventures (hun nettoresultaat via equitymutatie).
Ook Mediafin (50% Roularta - De Tijd/L’Echo) vertoont significante hogere inkomsten uit de lezersmarkt t.o.v. vorig jaar en een daling in de reclame-inkomsten door covid-19. De totale omzet van Mediafin is slechts 2,6% lager dan in 2019. Ook de standalone EBITDA van 11,1 miljoen € en het netto resultaat van 4,4 miljoen €, liggen bijna in lijn met 2019. Na afschrijvingen voor de merken De Tijd, L’Echo, Comfi, BeReal en BePublic, bedraagt het 50% nettoresultaat 1,0 miljoen €, het bedrag dat wordt opgenomen in de Roularta Media Group EBITDA. Er werd dit jaar geen dividend uitgekeerd naar Roularta (vorig jaar 3,5 miljoen €).
Details Media Brands
Het segment Media Brands staat voor alle merken die door RMG en haar participaties worden geëxploiteerd. De omzet van het segment Media Brands daalt met -12,7 % of -33,0 miljoen € naar 225,6 miljoen €. Onder invloed van de corona lockdown maatregelen, waardoor de papieren edities van De Zondag, De Streekkrant en Steps niet konden verschijnen, is de reclame-omzet het sterkst getroffen en daalt deze met 26,0% tegenover 2019. De reclame-omzet van de gratis bladen daalt met 39,1%. Ook Sterck ondervond sterke hinder door events die niet konden plaatsvinden. De reclame-omzet bij de magazines daalde met 19,6% en deze van de betalende kranten met 15,0%. Van alle reclame-omzet wint online publiciteit aan belang (+ 3pptn).
De omzet uit de lezersmarkt (abonnementen en losse verkoop) stijgt met 5,5% in vergelijking met 2019. Naast de volledige consolidatie van Plus magazine België zetten Libelle en Knack/Le Vif opnieuw heel sterke resultaten neer in 2020. Voetbalmagazine scoorde minder door het stopzetten van de voetbalcompetitie tijdens enkele maanden. Van de totale lezersmarkt omzet, nemen de abonnementen 73% van de omzet in en de losse verkoop 27%. De omzet uit line extensions en diversen daalt met 19,4% en dit door het afgelasten van events en reizen.
De brutomarge stijgt van 76,8 % naar 79,5 %, deels door lagere port-en distributiekosten en deels door lagere papierprijzen.
Schuldenvrij
Roularta is schuldenvrij en heeft einde 2020 een netto cashpositie van 85,9 miljoen € ten opzichte van 95,9 miljoen vorig jaar. De groep realiseerde een netto operationele cashflow van 16,7 miljoen €, maar investeerde veel in de nieuwe drukpers (9,1 miljoen €) en eigen software (3,8 miljoen €) - vooral in digitalisatie. Bovendien werd in het vierde kwartaal van het jaar een inkoop van eigen aandelen verricht ter waarde van 11,4 miljoen €. Roularta is in het Corona-jaar 2020 winstgevend met ongeveer 2/3 inkomsten uit de B2C-lezersmarkt (abonnementen, losse verkoop en diversificatie) en printing voor derden en ongeveer 1/3 uit de B2B adverteerdersmarkt. Die verhouding was ooit omgekeerd.
De multimediagroep is de laatste jaren - en nu nog versneld door de corona-crisis - substantieel gewijzigd op twee terreinen : op het vlak van de inkomstenstructuur en de digitalisatie.
Van B2B naar B2C
Roularta is historisch gegroeid met aanvankelijk “local media” zoals KW Krant van West-Vlaanderen, De Streekkrant, Steps en De Zondag. Alleen de Krant van West-Vlaanderen heeft voornamelijk inkomsten uit de lezersmarkt (70% tegenover 30% uit de reclamemarkt). De andere titels worden gratis verspreid en leven bijna 100% van de adverteerdersmarkt. Roularta was 30 jaar lang een belangrijke speler op het vlak van radio en televisie en dat was ook een reclame- business. Zoals de business-tv-zender Kanaal Z/Canal Z (100% Roularta) gefinancierd wordt door contentmarketing, partnerships, webinars en co-producties met adverteerders. Een en ander maakte dat Roularta hoofdzakelijk afhankelijk was van de reclamewereld. Dat is de laatste tien jaar geleidelijk aan veranderd en vandaag - na de verkoop van de participatie in Medialaan - vertegenwoordigt reclame nog slechts 36% van de inkomsten.
De magazine-portefeuille van de groep die tot voor enkele jaren ruim meer reclame-inkomsten had dan lezers- inkomsten is intussen enorm geëvolueerd. Enerzijds door de uitbreiding met belangrijke women-titels zoals Libelle/Femmes d’Aujourd’hui, Flair (N/F) en Feeling/Gaël en anderzijds door de flinke groei van de lezersinkomsten in de corona-tijd met meer abonnees. Tezelfdertijd zijn de reclame-inkomsten al enkele jaren aan het dalen door de komst van de globale spelers met de sociale media. Zowel voor de Belgische newsmagazines Knack/Le Vif, Trends (N/F) en Sportmagazine (N/F) als voor de women’s-bladen is de verhouding nu respectievelijk 75% en 80% in het voordeel van de consumentenmarkt.
Digitalisering
Een tweede grote verandering heeft alles te maken met die digitalisering. De digitale inkomsten beginnen ook voor Roularta geleidelijk aan belang te winnen en zorgen vandaag voor meer dan 20 % van de reclame-inkomsten van de magazines. Wat de lezersmarkt betreft is de omzet eigenlijk een combinatie van print en digitaal. De lezers van de newsmagazines kiezen massaal (meer dan 95%) voor de hybride formule: zij lezen elke week hun favoriete newsmagazine op papier en krijgen een heel pakket lectuur met de post thuisbezorgd. Daarnaast krijgen zij ook toegang tot de digitale versies van de 6 Belgische newsmagazines en zij blijven permanent op elke dag en elk uur op de hoogte van het relevante nieuws via de globale website van de 6 redacties. Roularta lanceert in 2021 een unieke “Roularta-app” die het onder andere mogelijk maakt om heel eenvoudig alle digitale versies van alle 6 de newsmagazines te lezen op mobiele telefoon, tablet of pc. Een uniek “Roularta-domain” zal ook de toegang tot alle informatie op de globale website van de news-redacties nog eenvoudiger maken.
De lezers van de women’s-bladen hebben tot op vandaag gratis toegang tot alle praktische websites van de groep. Dat zorgt voor 3,6 miljoen “real users” per maand waarvan meer en meer bezoekers zich registreren. Het is de bedoeling om het percentage registraties op te drijven tot meer dan 60% en dan geleidelijk aan een betaald model te lanceren tegen zeer interessante tarieven.