Roularta Media Group en AP Hogeschool walk the talk & talk the walk

4schools / News / Sustainability

AP Hogeschool en Roularta Media Group bundelen opnieuw hun krachten voor de tweede editie van de Masterclasses Sustainable Communication. Onder het motto 'Walk the talk, talk the walk’ (doe wat je zegt, maar zeg ook wat je doet) verwelkomt de tweedaagse opleiding op 30 januari en 1 februari marketing-, media- en communicatieprofessionals die actief zijn in of willen starten met duurzaamheidscommunicatie. Het initiatief kadert binnen een gezamenlijk streven van beide organisaties naar duurzaamheidssensibilisering en -activatie via een ‘brainprint’.

Synergie zorgt voor ultieme 'brainprint' 

Met een zogenaamde ‘brainprint’ willen Roularta Media Group en AP Hogeschool elk op hun manier aanzetten tot een duurzamere levensstijl. Roularta Media Group doet dat bij zijn bereik van meer dan 3,8 miljoen mediaconsumenten (bron: CIM 2023), AP Hogeschool bij zijn studenten en lectoren. Verenigd voor de Masterclasses Sustainable Communication trekken ze die brainprint nu voor het tweede jaar op rij door naar alle andere sectoren.

“Als mediabedrijf willen we een wezenlijk verschil maken op het vlak van kwaliteitsonderwijs, een van de Sustainable Development Goals waarop onze duurzaamheidsstrategie is geënt,zegt Xavier Bouckaert, CEO van Roularta Media Group. Met de Masterclasses Sustainable Communication geven we de zogenaamde ‘brainprint’ een extra dimensie. Niet enkel vanuit de media- en academische wereld, maar ook vanuit een commerciële insteek kunnen organisaties duurzame impact maken.”

“De Masterclasses passen uitstekend bij onze filosofie om zeer praktijkgericht te werk te gaan,” vult Pascale De Groote, algemeen directeur van AP Hogeschool aan. Vaak wordt naar verbeteringsprocessen gekeken als een cirkel die je rond moet krijgen. Dat vinden wij niet ambitieus genoeg. Wij zetten de cirkel graag op een hellend vlak: niet in rondjes blijven draaien, maar een opwaartse spiraal teweegbrengen.”

de basics én verdieping 

In de eerste editie van de Masterclasses, begin 2023, doken deelnemers in de fundamenten van duurzaamheidscommunicatie. Dat traject wordt grotendeels opnieuw aangeboden, aangevuld met een uitgebreid aanbod van nieuwe topics, sprekers en interactieve workshops voor deelnemers die er vorig jaar ook al bij waren. Daarbij benadrukt de organisatie het belang om niet enkel met andere bedrijven, maar ook met eigen collega’s te sparren.

“We kennen een volumekorting toe aan bedrijven die minstens drie collega’s laten aansluiten. Zo hopen we (cross-departementale) samenwerking te stimuleren. Duurzaamheid moet door het volledige bedrijf gedragen worden,” klinkt het bij Chris Van Gils, programmacoördinator van de Masterclasses Sustainable Communication. 

toekomstige communicatieprofessionals mee aan tafel 

De opleiding richt zich in eerste instantie tot het bedrijfsleven en de mediasector, maar laat ook studenten aansluiten om zo meteen al te investeren in de aanstormende generatie young professionals. Per vrijblijvende bijdrage van 25 euro per inschrijving, sluit een laatstejaarsstudent journalistiek, communicatie, PR of marketing aan. De overige kosten per student worden gedekt door de organisatie zelf.

praktische info 

De Masterclasses vinden plaats op dinsdag 30 januari en donderdag 2 februari 2024, telkens van negen tot vijf uur. De locatie is AP Hogeschool Campus Meistraat in Antwerpen. Wie wil deelnemen betaalt 599 euro en kan vrijblijvend 25 euro sponsoren ter ondersteuning van de deelname van een student. Een bedrijf dat minstens drie collega’s laat deelnemen, geniet van 100 euro volumekorting per persoon, die niet cumuleerbaar is met andere kortingen. Inschrijven kan via de website