Roularta Media houdt senioren in het oog

News / Research

Capture d’écran 2015-08-21 à 11.24.55
Wat denken senioren? En hoe kunnen merken senioren (beter) bereiken? Ze hebben geld te besteden, maar reageren (niet/wel/een beetje/heel - schrappen wat volgens u niet van toepassing is) anders dan jonge consumenten. Roularta Media vond het een debat waard, maakte een studie en nodigde een groep van mensen uit om daarover in debat te gaan. Want hét antwoord bestaat niet, de som van heel verschillende meningen kan tot nieuwe inzichten leiden. Kwamen onder meer aan het woord: Dirk Schyvinck (Febelmag), Françoise Jehin (Space), Eve Beyaert (Storck), Frédéric Devos (Velux), Anne Vanderdonckt (Plus Magazine) en onze eigenste Philippe Warzée (PUB). 
Moet het creatieve werk aangepast zijn aan de oudere doelgroep? Dirk Schyvinck: "Toon mensen zoals ze zijn, dat maakt deel uit van een geslaagde creatie". Frédéric Devos benadrukt dat "vijftigplussers ouders van jongere kinderen, zijn, maar ook grootouders. Met andere woorden: je hebt in die groep mensen uit diverse leeftijdscategorieën. Ik ken -35-jarigen die ouder zijn dan mensen van 55 of meer."
50+, is dat trouwens geen te ruime doelgroep? Want dat is dus een doelgroep van 50 tot pakweg 100 jaar. Wat als we een doelgroep 50- zouden nemen, suggereerde Philippe Warzée, met daarbij een baby van 1 en een vrouw van 49... En nog: "Je moet je consument kennen, ermee communiceren en interactie starten. Niet iedereen kan doen zoals Coca-Cola, waar de grote campagnes alle leeftijden en alle kleuren aanspreken." En wat met de woordenkeuze? "Positieve woorden zijn altijd welkom," zegt Eve Beyaert. "Woorden over comfort of welzijn blijven sneller hangen. Deze mensen hebben zin om zichzelf een pleziertje te doen en hebben vaak de middelen om zich dat ook te gunnen."
Is dan het probleem dat vijftigplussers moeilijk(er) te overtuigen zijn? "Ze hebben in elk geval de reflex om zich te informeren of er een echte toegevoegde waarde is," zegt Françoise Jehin. "Ze hebben steeds meer behoefte aan dingen die hun leeftijd volgen, aan comfort, aan diensten of zichtbare dingen. Dat loopt soms dood, want er is op de markt niet altijd wat ze eigenlijk zouden willen hebben."
Hieronder vindt u de video van het debat.