Roularta presenteert mooi jaarrapport

Roularta Zellik

Media / News

Roularta Zellik

Roularta Media Group (RMG) maakte zijn jaarresultaten bekend. Interessant, want 2015 was een sleuteljaar voor de groep, door de verkoop van zijn Franse activiteiten. De mooie resultaten van 2015 scheppen volgens toplui Rik De Nolf en Xavier Bouckaert ruimte voor nieuwe initiatieven in 2016. En ten overvloede: Xavier Bouckaert volgde Rik De Nolf op als CEO van de mediagroep. Rik De Nolf zelf werd voorzitter van de raad van bestuur van Roularta Media Group.

De geconsolideerde omzet van de RMG - dus zonder de joint ventures (waaronder Medialaan en Plus Magazine) in België, Nederland en Duitsland - bleef vorig jaar nagenoeg op hetzelfde niveau: ze daalde met 3,1% van 300 miljoen euro in 2014 naar 290 miljoen euro in 2015. De gecombineerde omzet - met het aandeel van de joint ventures inbegrepen - ging er met 1,2% op achteruit  van 477 miljoen euro in 2014 naar 471 miljoen euro in 2015. De geconsolideerd courante operationele cashflow steeg vorig jaar met 21,5% naar 47,8 miljoen euro, wat goed is voor een marge van 16,5% op de omzet. Het netto resultaat van de voortgezette activiteiten bedroeg 72 miljoen euro. Het werd positief beïnvloed door de erkenning van belastinglatenties ter waarde van 47,8 miljoen euro, berekend op basis van de verwachte fiscale resultaten van de groep voor de komende vijf jaar.

De negatieve impact van de beëindigde Franse activiteiten liep vorig jaar op tot 7,8 miljoen euro. Dit cijfer is een combinatie van minder inkomsten uit de Franse reclame­markt tijdens de eerste jaarhelft, en van de finale afwikkeling van de verkoopoperatie tijdens het tweede semester.

Dit jaar focust de RMG op organische groei van haar divisie Roularta Local Media, meer bepaald met het Digilocal-pakket en de introductie van het nieuwe e-commerceplatform Storesquare.be. De zogenaamde +zone van de nieuwssites moet zorgen voor meer inkomsten uit de lezersmarkt via digitale en full-abonnementen. De reclame-inkomsten van de nieuwssites en van de classifieds-sites blijven groeien. Ook Roularta Business Information en Roularta Events kunnen verder doorgroeien. En de start van het jaar is hoopgevend voor de reclame-inkomsten van radio en televisie - via Medialaan en Kanaal Z/Canal Z.