Roularta rondt verkoop Franse dochters af

Media / News

Roularta

Roularta Media Group rondde op dinsdag 9 juni de verkoop van zijn Franse activiteiten aan Altice Media Group France af. Na het advies van de Ondernemingsraad van Groupe Express Roularta en het akkoord van de Franse mededingingsdienst stond niets de transactie nog in de weg. Partner-uitgever Laurent Blanc oefent zijn recht van voorkoop uit voor de magazines Ideat en The Good Life en die verkoop wordt in de komende maanden afgerond.

Roularta concentreert zich voortaan op de uitbouw van zijn digitale activiteiten in België met het project Digilocal, de nieuwssites knack.be/levif.be en kw.be, en de classifieds-sites immovlan.be, autovlan.be, gocar.be en streekpersoneel.be. Roularta blijft wel sterk aanwezig in Nederland en Duitsland met activiteiten rond het seniorenmagazine Plus en in Slovenië en Servië met het gratis City Magazine.

De gecombineerde omzet van ongeveer 500 miljoen euro wordt voortaan voor 85% in België gerealiseerd met hoofdzakelijk print en digital media: de zes Nederlandstalige en Franstalige nieuwsmagazines Knack, Trends en Sport/Voetbalmagazine en  Le Vif/L’Express, Trends/Tendances en Sport/Footmagazine, kwaliteitsmagazines zoals Plus en Nest, vakbladen zoals de Artsenkrant, Datanews en Grafisch Nieuws en gratis bladen zoals De Streekkrant, De Zondag en Steps. Radio & televisie (via de 50% participatie in Medialaan, via regionale televisie en Kanaal Z) vertegenwoordigen 1/3 van de omzet. Drukken voor het buitenland en de andere buitenlandse activiteiten zorgen voor 15% van de omzet.