Roularta steunt VUB-leerstoel duurzame nieuwsmedia

Media / News

media matthew-guay-148463-unsplashDe Vrije Universiteit Brussel en mediabedrijf Roularta Media Group lanceren samen de nieuwe leerstoel “Personalisation, trust and sustainable media”. Leerstoelhouders Prof. Dr. Karen Donders en Prof. Dr. Ike Picone van de VUB zullen binnen dit initiatief zelf onderzoek doen en onderzoek stimuleren naar manieren waarop nieuwsmediabedrijven duurzaam kunnen innoveren om ook in de toekomst (financieel) te overleven, niet aan vertrouwen in te boeten en kwalitatief nieuws te blijven produceren. Dat is nodig, want klassieke media staan vandaag bijzonder onder druk en hebben steeds meer moeite om het hoofd boven water te houden.

De dalende inkomsten uit advertenties - die alsmaar meer worden opgeslokt door digitale spelers als Facebook en Google -, de lage bereidbaarheid van nieuwsgebruikers om te betalen voor (online) nieuws en het veranderende consumptiegedrag van deze consumenten zijn de belangrijkste uitdagingen waarmee nieuwsmedia zoals kranten, magazines, radio en tv vandaag mee af te rekenen krijgen. Die competitieve omgeving verleidt media er soms toe om terug te grijpen naar bijvoorbeeld clickbait en branded content, wat op korte termijn wel rendabel is maar op lange termijn haar geloofwaardigheid bedreigt en dus ook haar maatschappelijke rol om het grote publiek correct te informeren. Prof. Dr. Donders en Prof. Dr. Picone, beiden verbonden aan de Smart Media-unit van onderzoeksgroep imec-SMIT-VUB, zullen daarom binnen de gloednieuwe leerstoel “Personalisation, trust and sustainable media” op zoek gaan naar duurzame innovaties binnen informatiemedia die antwoorden bieden op deze uitdagingen. Hierbij houden ze ook rekening met het tweevoudige karakter van nieuwsmedia: enerzijds zijn het commerciële bedrijven, anderzijds zijn het maatschappelijke actoren. “Het medialandschap verandert razendsnel en dat vereist ook aanpassingen van de mediabedrijven. Wij willen hen daarin begeleiden en zorgen dat ze ook in de toekomst gezond zijn en kwaliteitsvolle informatie bieden” aldus de leerstoelhouders. De oprichting van de leerstoel wordt bovendien ook gesteund door Roularta Media Group, die vandaag onder meer marktleider is op vlak van magazines.