#Roulartacares voor lezers en adverteerders

Media / News

We gingen allen in lockdown om samen tegen het coronavirus te strijden. Als essentieel bedrijf bleef Roularta Media Group (RMG) actief. De nieuwsjournalisten staken een tand bij om lezers uitgebreid te informeren over Covid-19 en andere actuele onderwerpen. De lifestyleredacties namen allerlei creatieve initiatieven om dagelijks ontspannende leesmomenten te bezorgen aan onze lezers in deze eenzame dagen. De inspanningen van de redacties werden erg goed geapprecieerd door de lezers, valt te horen bij Roularta. Meer dan ooit is men aan het lezen geslagen. RMG bleef inzetten op haar abonnementenpolitiek, met als resultaat in april 13.279 nieuwe abonnees. Libelle en Femmes d’Aujourd’hui spannen de kroon en kregen er in april 6.031 nieuwe abonnees bij. Knack en Le Vif/L’Express informeren 2.066 nieuwe abonnees.

Onder de noemer #Roulartacares heeft RMG het tijdelijke, maar veelbelovende abonnementeninitiatief ‘mijnmagazines’ op poten gezet om de nodige duiding en ontspanning breder te ontsluiten. Via dit nieuwe project (een digitale kiosk) konden meer dan 6.000 nieuwe lezers proeven van een ‘mini print abonnement’ op een van de sterke Roulartamerken. Hieruit kwamen ook tal van interessante data-inzichten voor de toekomst. Dat het lezen van magazines sinds het begin van de Covid-19-crisis in de lift zit, blijkt ook uit de cijfers van persverkopers. In maart noteerden zij reeds stijgingen tot 30% in de verkoop van Roulartamagazines. Een trend die zich ook in april doorzet: de losse verkoop van Trends is in de laatste 2 maanden met 47% gestegen. De verkoop van Le Vif/L’Expressis met 35%vooruit gegaan. Van Libelle gingen in maart en april 5.800 exemplaren meer over de toonbank dan in januari en februari.

De honger naar informatie heeft de traffic naar de nieuwssites van Roularta (knack.be, tendances.be,…) ook sterk doen toenemen. In maart noteerde men zelfs een verdubbeling van het aantal bezoekers t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. In de periode januari – april 2020 noteerde men 15.600.000 unique pageviews, een stijging van ruim 30%, meerdan in dezelfde periode vorig jaar. De bezoekersaantallen op de womensites zijn tussen januari en eind april met een derde tot de helft gestegen in vergelijking met 2019. Voor de websites Flair NL en Flair FR tekent Roularta tussen 1 januari en 30 april 2020 respectievelijk 18.800.000 en 12.000.000 unieke paginaweergaven meer op dan in dezelfde periode vorig jaar. De herontdekking van de keuken stuwt de bezoekersaantallen op Libelle-lekker.be ondertussen naar recordhoogten. Sinds de aankondiging van de eerste maatregelen is het aantal unieke pageviews verdubbeld ten opzichte van 2019.

De coronamaatregelen treffen de lokale partners hard en dit had ook gevolgen voor de lokale media van RMG. Om de zondagse afspraak met lezers uit heel Vlaanderen niet te missen, ging De Zondag volledig digitaal, met een grote stijging van zijn digitale bereik tot gevolg. Ook de Krant Van West-Vlaanderen kende via kw.be een ongeziene toename van zijn digitale community met 32,16% meer gebruikers en 37,12% meer unieke pageviews.  Na 5 weken in uitsluitend digitale vorm, verscheen De Zondag op 3 mei weer op papier. Deze papieren editie kon opgroot enthousiasme rekenen: in veel bakkerijen en supermarkten waren de displays tegen 9 uur al leeg. Na De Zondag verschijnen ook De Streekkrant en Steps weer. De Streekkrant ligt vanaf 20 mei weer in de brievenbussen. Steps blikt op 13 juni vooruit met de special Staycation. 

De covid-19-crisis zorgt ervoor dat mensen steeds meer informatie zoeken. Zeker mensen die zich in het ziekenhuis bevinden of revalideren. Roularta HealthCare, uitgever van de medische titels Artsenkrant, de Apotheker, AK-Hospitals, Belgian Oncology and Hematology News (Bohn), schenkt immers 12.500 euro aan de covid-19-projecten in het kader van het Fonds Solidaire Zorg en het Fonds Dr. Daniël De Coninck, beheerd door de Koning Boudewijnstichting.
Ook KW cares. Onder dit motto bezorgde de Krant van West-Vlaanderen gedurende vijf weken 2.500 kranten gratis in 16 verschillende West-Vlaamse ziekenhuizen.

#Roulartacares voor adverteerders

De afgelopen maanden waren een enorme uitdaging voor alle bedrijven, met eerst een sluiting uit veiligheidsoverwegingen en nu een voorzichtige heropstart. Maar uitdagende tijden kan je ook omzetten in mooie kansen. Onder de noemer #Roulartacares wil RMG Belgische adverteerders een hart onder de riem steken met nieuwe inzichten, initiatieven en interessante oplossingen en zo helpen om hun activiteiten te stimuleren. Om te beginnen, omvat#Roulartacares een grote “corona”-consumentenenquête, waaraan 19.000 lezers van Roulartamerken hebben deelgenomen. Hieruit verzamelde men interessante consumenteninzichten per sector (home & deco, toerisme, fashion, beauty, automotive, finance, retail, food & beverages,…) en per mediamerk. Redacties spelen de komende weken en maanden in op deze inzichten en werken bijgevolg interessante dossiers en thema’s uit. Zo verscheen afgelopen week een eerste boeiend redactioneel dossier in Knack en Le Vif/L’Express: “De wereld na Corona”.

Een ander initiatief van #Roulartacaresvoor klanten/adverteerders is content-to-commerce of CTC: een nieuwe aanpak waarbij social media posts eenvoudig doorgeplaatst kunnen worden in de vertrouwde redactionele omgeving. Hiermee vergroot het bereik van een bestaande social media post en scoort de post goed op het vlak van engagement zonder nieuw materiaal te moeten aanmaken Roularta biedt dit digitale format tot eind augustus trouwens aan aan een gunstig CPC-tarief aan op alle Roularta-sites. #Roulartacaresbetekent ook samenwerken met andere media, in het belang van de adverteerders. Daarom lanceert RMG in samenwerking met DPG Media en Mag Advertising het WOW MagPack: een ongeziene combinatie van de 4 sterkste Belgische magazinemerken Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Dag Allemaal en Ciné-Télé-Revue, met een netto bereik van 1,8 miljoen lezers en meer dan 2,2 miljoen contacten, waarmee bijna 1 VVA (Verantwoordelijke Voor Aankoop) op 3 bereikt wordt.

Nog meer nieuwigheden? RMG zorgde de voorbije weken met zijn verschillende mediamerken voor de lancering van podcasts. Trends en Trends-Tendances informeren de ondernemers over hoe zij deze speciale tijden best kunnen doorkomen. De podcasts van Libelle inspireren de lezeressen met verhalen uit het leven gegrepen. Adverteerders kunnen zich meer dan ooit linken aan al deze nieuwe podcastprojecten. Trends Business Information, de Roularta-afdeling die ondernemers inzichten op basis van handelsinformatie aanreikt, creëerde een weerbaarheidsindicator die aangeeft in welke mate bedrijven de coronacrisis financieel aankunnen. Elke onderneming kan zijn klanten- en prospectenbestand verrijken met deze informatie of individuele checks doen op de online platformen TrendsPro en TrendsTop. En Kanaal Z en Canal Z brengen verrijkende online webinars tot op het tv-scherm, waardoor tal van interessante thema’s een nog veel breder ondernemerspubliek bereiken. Al deze webinars kwamen tot stand dankzij partnerships met adverteerders.