Roundhouse ontdekt muzikaal DNA van Gent

Primeur: sound agency Roundhouse ontwierp een geluids-DNA, een geluidslogo als het ware, voor Stad Gent. Vanaf nu herken je de Gentse sound ‘Sounds Like Gent’ in de wachtmuziek bij Gentinfo, speelt de beiaard een versie of download je hem als ringtone voor je gsm. Wat vooral van belang is, is dat iedereen zelf met het logo aan de slag kan want de partituur is als open data beschikbaar.
Roundhouse ontwierp vanuit een nieuwe marketingdiscipline ‘sonic branding’ voor merken en organisaties een unieke, auditieve huisstijl. Nu is het aan de Stad Gent om door oprichter Cedric Engels en zijn kompanen op het juiste geluidsspoor gezet te worden. Als metropolis op broekzakformaat bij uitstek, open, authentiek, onvervalst wijs maar ook dwars en doelgericht, is Gent nooit ‘af’, maar immer inventief en altijd in beweging. De dynamische stad, solidair en gedragen door de Gentenaars, verdient een eigen deuntje. Gent is niet voor niets door Unesco als ‘Creative City of Music’ benoemd. Maar hoe klinkt Gent? Sound agency, Roundhouse, onderzocht de persoonlijkheid van Gent door simpelweg te luisteren in de stad.
Cedric Engels, oprichter van Roundhouse: "De stadsgeluiden maken voor ons een wandeling door Gent: de tram, de voetstappen, de Stadshal. Muzikaal-technisch kiezen we voor een verrassend, prikkelend ritme en een eenvoudige, herkenbare melodie gedragen door elektrische gitaar (inclusief gitaarsolo). We horen een 12-snarige Oud, houten claves, pads, blazers en zelfs een vibraphone. Gent doet zijn koppige goesting. Zo hebben we de stad vertaald in een muziekwerk waarvan de basismelodie het DNA vormt waar iedereen mee aan de slag kan, naar zijn of haar goesting."
Uiteraard zet schepen van cultuur, toerisme en evenementen Annelies Storms enthousiast haar schouders onder dit project: "Gent is niet toevallig Unesco Creative City of Music. In Gent stroomt muziek als water door de stad en zit het barstensvol muzikaal talent. We roepen iedereen op te spelen met het geluid van Gent."
De Stad zelf introduceert het geluidslogo op verschillende manieren: wachtmuziek voor Gentinfo, een lied voor de beiaard van het belfort, herkenningstune bij communicatieproducten zoals de intro van StadsTv dit najaar. Er is een beltoon voor gsm en zelfs een geluid voor een deurbel te downloaden op www.soundslike.gent.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]