RTL speelt Belgische kaart uit

RTL

Media / News

rentrée RTL
RTL TVIClub RTL en Plug RTL maakten gisteren bekend wat er op het programma van het seizoen 2015-2016 staat. Opvallend: veel 'Belgische' programma's. Van programma's over de luchthaven van Charleroi ('Charleroi Airport') over avonturen van Walen, door de zender naar het buitenland gestuurd voor 'Jobs sans frontières' tot een programma over solidariteit onder Belgen, 'Un toit pour l'hiver'. En dan zijn er nog "verhalen van bij ons", zoals 'De quoi j'me mêle'. Allemaal geen toeval: "Gezien de fragmentering van het publiek en het enorme aanbod moeten we meer dan ooit onze drie pijlers naar voren schuiven: informatie, liveprogramma's en... eigen programma's, zoals Vlaanderen dat al 15 jaar doet," zegt topman Philippe Delusinne.
Een andere nieuwigheid, wellicht eind september in werking, is het OTT-Platform, waarbij OTT staat voor Over The Top: een website in de geest van Netflix, maar dan met inhoud van de RTL-zenders en ook met exclusiviteit, zoals Amerikaanse series die de dag na de uitzending in de Verenigde Staten al meteen ondertiteld te zien zijn. Stéphane Coruble, IPTV et new business director bij RTL: "Dit systeem laat ons toe om de toegang tot de inhoud van onze zenders te vergemakkelijken, ook voor wie geen decoder heeft, of zelfs geen televisie." Klassieke advertenties zijn op dat platform niet mogelijk, wel bestaat de mogelijkheid dat commerciële partners het platform naar hun hand te zetten. En nu we het toch over reclame hebben, viel dat de voorbije periode mee voor RTL? "Voor televisie zijn januari, februari en maart erg moeilijk geweest, maar in april hernam de markt en het is een heel mooie zomer geweest. We hopen dat oktober, november en december goede maanden worden," zegt Philippe Delusinne. "Voor radio was het omgekeerd: we kenden een mooi jaarbegin, maar zonder progressie, al was het al bij al niet zo slecht, radio en televisie zijn nu eenmaal communicerende vaten." Dat de consumentenindex redelijk positief is en er minder werkloosheid is in Brussel, stemt de topman tot tevredenheid: het zijn signalen dat de economie aantrekt. En de reclame zou die evolutie moeten volgen: "We zijn niet euforisch, maar toch behoorlijk positief voor de komende maanden."