Sabina Gishvarova: “Make social media great again!”

Communication / News / Positive Vibes

Amper twee weken (ook al lijkt het al een eeuwigheid) zijn we bezig... De planeet lijkt intussen in slow motion te leven en ook de positieve effecten op het milieu blijven niet uit. In de grote steden wordt er een luchtkwaliteit gemeten die we al decennia niet gemeten hebben. De broeikasgassen nemen af. Dolfijnen en andere diersoorten gaan hun gang op plekken waar ze nog nooit eerder gezien zijn. En de lucht, die is weer van de vogels. Kortom, de natuur neemt terug waar ze recht op heeft!

We zitten middenin een gewenste en noodzakelijke sanering, en nu we het er toch over hebben, u bent waarschijnlijk ook niet ontsnapt aan een andere vorm van sanering. Heeft u, die de dag doorbrengt achter uw schermen (want telewerken is verplicht), niet gemerkt dat het aantal gesponsorde berichten van allerlei aard drastisch is afgenomen? Want ja, de regels van fatsoen en/of gezond verstand dwongen de meeste bedrijven en adverteerders simpelweg om hun communicatie on-hold te zetten, en afgezien van een paar ‘rebellen’ die de situatie duidelijk niet helemaal begrepen hebben (zoals sommige jongeren die de context misbruiken om met vrienden af te spreken voor een drankje... kunnen we dit echt steken op hun jeugdigheid?) had iedereen al snel door dat het niet het moment is om reclame te maken (toch niet-noodzakelijke reclame op zijn minst). 

Nu alles meer « ad-free » is dan we gewend zijn, lijkt het woord « social » uit  « social media » opnieuw van belang te zijn en lijkt kwaliteitscontent weer de topprioriteit te zijn van de meeste adverteerders. De laatste jaren was het voor merken bijna onmogelijk om zich zonder een betalende aanpak zichtbaar te maken op Facebook, maar nu is het duidelijk dat we in een situatie zitten waarin KPI’s zoals engagement en followers (die ik zelf lang « Vanity KPI’s » heb genoemd) weer terrein winnen.

Ook ethiek lijkt opnieuw centraal te staan in marketing. Want wie durft er nog merkcontent te publiceren zonder te herlezen en te checken of de boodschap wel nuttig is voor de burger? En er is meer conversatie en moderatie (dat helaas nog te vaak wordt onderschat), want merken die eerst niet reageerden op vragen en kritiek van social media gebruikers reageren nu plotseling wel. 

In deze crisistijd is er dus veel dat positief is. De golven van solidariteit om mensen te helpen die lijden onder de situatie, de natuur die openbloeit, adverteerders die zorgzame boodschappen overbrengen, het feit dat conversatie en kwaliteit weer een centrale plaats innemen in onze communicatiestrategieën, enzovoort... Over het algemeen wil iedereen back to basics, en zijn conversatie en kwaliteitscontent dan niet de essentie van social media platformen?

Ik durf te hopen dat deze bijzondere situatie die we nu meemaken een blijvende impact zal hebben op onze samenleving. Moge mooie initiatieven, goede voornemens en een goede communicatieaanpak blijven duren, ook na dit stomme coronavirus. En moge de veranderingen die we maken ons een schonere planeet en schonere media nalaten! 

Sabina Gishvarova, managing director Brand New Day