Saforelle en RCA willen menstruatiearmoede doorbreken

Crea / News

‘We can’t end periods, but we can end period poverty.’ Of nog, ‘Period poverty is a bloody shame.’ In Gent duiken dezer dagen heel wat onverwachte slogans in het straatbeeld op. Met deze graffiti-actie wil Saforelle aandacht vragen voor de vele meisjes en vrouwen wereldwijd die met menstruatiearmoede kampen. Ook in ons land heeft één op de acht soms niet genoeg geld om maandverband of tampons te kopen. Samen met solidariteitspartner BruZelle verdeelt Saforelle op 28 mei, Wereldmenstruatiedag, honderden pakketten met hygiëneproducten in Leuven en Tienen. Met RCA als creatieve partner. 

Het taboe rond menstruatie en menstruatiearmoede bespreekbaar maken, daar gaat het om op Wereldmenstruatiedag. Ook in Vlaanderen kennen we menstruatiearmoede. Uit onderzoek van Caritas Vlaanderen bij 2.600 meisjes en jonge vrouwen tussen 12 en 25 jaar blijkt dat één op de acht soms niet genoeg geld heeft voor intieme hygiëne. Bij meisjes en vrouwen die in armoede leven, loopt dat zelfs op tot 45%.

Daarom slaat Saforelle, met meer dan 30 jaar ervaring in hygiëne en intieme verzorging, voor het tweede jaar op rij de handen in elkaar met BruZelle. Deze jonge vzw zamelt maandverband in, verpakt dit in stoffen zakjes die door vrijwilligers gemaakt worden en verdeelt die vervolgens gratis en discreet aan vrouwen in een moeilijke leefsituatie. De initiatiefnemers werken daarvoor samen met OCMW’s, centra voor dag- en nachtopvang, voedselbanken en buurthuizen. De Saforelle-verzorgingspakketten bevatten maandverbanden uit biologisch katoen en een zeepvrije wasgel die de vaginale pH en flora respecteert.

"Als verzorgingsmerk willen we er voor iedereen zijn. Precies omdat hygiëne, ook voor de intieme zone, een basisrecht is. Je mag het belang ervan niet onderschatten. Met deze actie willen we ons steentje bijdragen en de cyclus van menstruatiearmoede doorbreken. Tegelijk hopen we dat onze verzorgingsproducten vrouwen zullen helpen om het vertrouwen in hun intimiteit terug te winnen," vertelt Louise Thevelin, brand manager women’s health bij Saforelle.

"Hygiëne is fundamenteel voor de menselijke waardigheid en zelfrespect. We zijn blij dat we op dat vlak vrouwen kunnen helpen die in een precaire situatie leven. BruZelle heeft intussen bijna de kaap van 75.000 zakjes met menstruatiemateriaal gerond, goed voor bijna anderhalf miljoen verdeelde maandverbanden. De actie van Saforelle zet ons verder op weg om samen de strijd tegen menstruatiearmoede aan te gaan," zegt Veronica Martinez, directrice bij vzw BruZelle.

Wil je mee de cyclus van menstruatiearmoede doorbreken? Doneer maandverbanden of stof in één van de inzamelpunten van BruZelle.

Graffiti © Wallin'