Salesforce introduceert AI-gedreven beeldherkenning


Innovation / Marketing / News

salesforceSalesforce introduceert Einstein Vision for Social Studio, waarmee marketeers in de social media-omgeving van Marketing Cloud gebruik kunnen maken van AI-gedreven beeldherkenning. Met deze nieuwe tool kunnen marketeers automatisch foto’s van hun product of dienst opsporen, identificeren en eventueel opvolgen met een actie. Door het inzicht dat marketeers verkrijgen door het monitoren van beeld, lukt het hen toch om consumenten te bereiken, zelfs wanneer hun product of dienst niet met naam en toenaam genoemd wordt.

Waar sociale media voorheen vooral tekstueel waren, worden zij steeds visueler. Het uploaden van een foto gaat makkelijker en sneller en mensen delen meer foto’s op sociale media dan ooit tevoren. Afbeeldingen op sociale media zijn dan ook van onschatbare waarde voor de oplettende marketeer, want die laten het gedrag van consumenten zien, maar ook de voorkeuren en behoeftes. Eerder moesten marketeers handmatig door duizenden foto’s en onderschriften heen ploegen. Maar met Einstein Vision for Social Studio kunnen ze relevante beelden zoeken en vinden met behulp van 4 beeldbanken waarin 2 miljoen logo’s, 60 scènes, 200 soorten voedsel en 1.000 voorwerpen zijn opgeslagen. Op dit moment kunnen bedrijven Einstein Vision for Social Studio voor Twitter gebruiken voor inzicht in consumentendata, brand tracking en webcare.

« Organisaties die wat social betreft al een tijdje voorop lopen zijn winstgevender en hebben een trouwere klantenkring dan bedrijven bij wie de sociale media nog in de kinderschoenen staan, » zegt Ed Terpening, industry analyst bij Altimeter. « Bedrijven die nieuwe, innovatieve en geïntegreerde sociale media-oplossingen inzetten, zijn beter voorbereid om te reageren op het constant veranderende landschap van sociale media en het genereren van engagement. »

Social Studio borduurt voort op Einstein Vision, waarmee ‘developers’ van elk niveau gebruik kunnen maken van twee API’s om AI-gedreven apps te bouwen en beeldherkenning te integreren met CRM. De eerste API is Einstein Image Classification waarmee je beelden kunt herkennen, brands kunt opsporen en producten kunt identificeren. De tweede API is Einstein Object Detection dat voorwerpen, zelfs bepaalde types en aantallen, op beeld herkent.

Einstein Vision is gebaseerd op de doorbraak die Salesforce Research geforceerd heeft op het gebied van computervisie en is het eerste voorbeeld van hoe Salesforce ‘deep learning’ inzet om het gebruik van AI te simplificeren voor klanten. Deze doorbraak in beeldherkenning luidt een nieuw tijdperk in waarin bedrijven inzichten op kunnen doen over hun klantenbestand en op basis daarvan slimmere voorspellingen kunnen doen voor de toekomst.