Sam Custers neemt roer van CaptainWork in handen
Nog maar een goed jaar nadat het employer branding- en HR-marketingbureau CaptainWork boven het doopvont werd gehouden, groeide het team al uit tot 35 teamleden. In die tijd realiseerde het bureau een omzet van 3 miljoen euro. Om de ondertussen meer dan 500 klanten te helpen bij het versterken van hun werkgeversimago en rekrutering, werd een eigen multidisciplinair team samengesteld van accountmanagers, videojournalisten, copywriters, marketeers en recruitment & selection managers. Dit stelt CaptainWork in staat om aantrekkelijk en snel bedrijven en vacatures in beeld te brengen om zo nieuwe kandidaten aan te trekken.
Om verdere groei te faciliteren werd Sam Custers aangetrokken als COO. Custers komt over van De Hoorn, waar hij als CEO verantwoordelijk was voor het dagelijks bestuur van de Leuvense creatieve hotspot.
bedrijven helpen bij het aantrekken van nieuwe teamleden
“Als je vandaag bedrijfsleiders vraagt hoe het met hen gaat, dan hoor je dat ze twee of toch tenminste een soort van tekort hebben. Hetgeen dat soms van toepassing is: een tekort aan grondstoffen. Maar wat ze allemaal gemeen hebben is het tekort aan goede gemotiveerde werkkrachten,” vertelt Sam Custers. “Wat me daarom aantrok bij CaptainWork is, naast dat ze in een sneltempo aan het groeien zijn en een frisse wind door de sector laten waaien, ze ondernemers en kandidaten helpen om de juiste match voor beide partijen te vinden. De manier waarop ze dit doen via digitale tools en door employer branding is de toekomst van succesvolle bedrijven en daar wil ik deel van uitmaken.”
Geert Brouwers, mede-oprichter van CaptainWork, vult aan: “In 2022 is het onze ambitie om te werken aan de klantbeleving en om nog meer in te spelen op de noden van onze klanten. We kregen wel eens de feedback dat ze blij waren met de vele reacties op hun employer branding campagne, maar dat ze die graag nog meer omgezet zouden willen zien in aanwervingen op korte termijn. Vanaf dit jaar brengen we daarom dan ook “CaptainWork 2.0” waarbij we, door ons team van recruitment en selection managers gevoelig uit te breiden, nog sneller en beter onze kandidaten matchen met onze klanten. Hierbij speelt Sam ook een voorname rol. Hij is onze man die de teams zal aansturen om zowel de ‘candidate’ als de ‘customer experience’ te verbeteren. We waren als kleine start-up verrast door de vele en kwalitatieve aanmeldingen op onze campagne in een zoektocht naar een COO. Met Sam en zijn staat van verdienste zijn we zeker dat we de best mogelijke versterking gekozen hebben.”
bedrijven moeten solliciteren bij kandidaten, niet andersom
CaptainWork mikt voor aanwervingen niet op de actief werkzoekenden, maar net eerder op de latent werkzoekenden. Een doelgroep die zich niet spontaan zelf komt aanmelden in kantoren rond de kerktoren of op de gekende jobsites.
“Het is de combinatie van marketing en visueel aantrekkelijke vacaturecampagnes waarmee we het verschil maken. Social media en digitale marketing worden door de gevestigde waardes in de sector eerder als onbekend en onbemind bestempeld. Terwijl wij net op onze site en digitale platformen het verschil maken door slimme marketing. If you can’t fight them, join them,” zegt Dieter Van Esch, mede-oprichter van CaptainWork. “Wat we ook anders doen is dat we niet te beroerd zijn om advertising budget uit te geven. Koken kost geld en in plaats van budget op zak te houden of overal in Vlaanderen kantoren te openen, begeven wij ons liever op het digitaal speelveld en brengen bedrijven gericht in contact met kwalitatieve kandidaten. We begeleiden daarnaast ook onze klanten met digitaal rekruteren en het aanwervingsproces. Ons team, maar ook ons ATS (applicant tracking system), helpt hen om de juiste keuzes te maken en efficiënter aan te werven.”
Combinatie van marketing & aantrekkelijke content maakt het verschil
Stijn Bonroy, mede-oprichter van CaptainWork, besluit: “als je denkt aan het woord ‘vacature’, dan denken de meeste mensen aan een vacaturetekst met daarin vrij rigide parameters. Zonde toch, niet? Onze aanpak: zorgen voor een context rond vacatures. We tonen uitgebreid het bedrijf waar je zou terechtkomen en laten bijvoorbeeld mensen aan het woord die je directe collega’s zouden kunnen worden. Dat zorgt voor veel meer impact dan louter woorden. Kandidaten kunnen op onze site ondertussen al meer dan 600 video’s bekijken van bedrijven of toekomstige collega’s die zich aan hun voorstellen. Die aanpak wordt ook door kandidaten duidelijk op prijs wordt gesteld. Zo bevat onze database al meer dan 10.000 kandidaten.”