De Londense Samira Brophy is senior director bij Ipsos Creative Excellence in Londen, waar ze klanten helpt bij het maken van communicatie die zowel mensen aanspreekt als tegelijk de business doet groeien. Ze is een ervaren thought leader en spreker op het gebied van marketing en creatieve effectiviteit. Ze heeft 20 jaar ervaring in de sector in research en in creatieve functies. Op 19 oktober staat Samira Brophy op het podium van Orbit by PUB XP. Sinds 2018 wil het event van PUB de markt verenigen rond essentiële en vooral duurzame waarden. Het onderwerp van dit jaar? Consumentengedrag. PUB stelde in de aanloop naar haar keynote-sessie op Orbit by PUB XP vier vragen aan Samira Brophy. Lees het interview hieronder.
Met welke antwoorden moeten merken komen om aan de verwachtingen van de burgers en de planeet te voldoen?
Volgens gegevens van Ipsos is 80% van de mensen het erover eens dat we afstevenen op een milieuramp, tenzij we snel iets aan onze gewoontes doen. Het probleem is dat we het niet altijd eens zijn over de oplossingen. Ondertussen hebben we meer vertrouwen in het bedrijfsleven dan in regeringen om plannen te maken voor de lange termijn. Dat maakt dat merken nu kans hebben om hun zin voor leiderschap te tonen. “There’s no business on a dead planet”, dus ook voor hen is verandering van uiterst belang. Toch kennen we al veel antwoorden, het enige wat nog ontbreekt is de wil om te veranderen en er ook echt naar te handelen. Slimme merken blijven de wetgeving en de markt voor door snel te handelen.
Wat zijn de meest gemaakte fouten door merken/diensten in hun communicatie over duurzaamheid?
Eerlijk? Saaie communicatie, waardoor ze de aandacht van de klant niet weten te trekken. Reclame kan daarin een rol in spelen: het heeft de kracht om dingen begeerlijk te maken. Ook duurzaamheid.
Van welk merk vind je de duurzaamheidsclaims het meest overtuigend?
Ik vind claims van merken die eerlijk zijn over hun vooruitgang het meest overtuigend. Naast de voor de hand liggende merken als Patagonia zijn ook merken als Volvo en Ikea grote merken die hun schaalgrootte op een positieve manier gebruiken.
Kan marketing de wereld redden?
Niet zonder sterke basis van actie. De weg naar duurzaamheid zelf kunnen we vermarkten. Maar: marketing heeft wel de mogelijkheid om prijzen, promotie en communicatie in te schakelen om duurzame producten aantrekkelijker te maken en zo de balans te doen doorwegen. Het is beter om positieve verandering te stimuleren en er iets moois over te zeggen dan dat het je wordt opgelegd via tal van regeltjes met nul concurrentievoordeel.
ORBIT BY PUB XP: CONSUMER BEHAVIOUR IN A GREEN ECONOMY!
Ter herinnering: oktober staat zoals elk jaar in het teken van de inzet van PUB voor een meer duurzame wereld: ontmoet ons op 19 oktober vanaf 14.30 uur (deuren open om 14u) in AG Campus, hartje Brussel.
Op het programma: vertel ons hoe u en uw consumenten kopen en wij vertellen u wat voor consument u bent! Wat koopt u? Willen consumenten (echt) lokale en/of duurzame producten? Hoe zijn de gewoonten van consumenten de afgelopen jaren veranderd? Op basis hiervan geven we je zoveel mogelijk tips en trucs om je te helpen de hedendaagse consument te begrijpen en hoe je effectief met hem kunt communiceren. Ofwel: Consumer Behaviour in a Green Economy! 🛒
Deze 6de editie geniet de steun van AG Insurance, RMB, NRJ, Serviceplan en UBA Belgium. De conferentie wordt gevolgd door een walking dinner en een netwerksessie. Voor meer informatie en registratie, scan de QR-code onderaan dit bericht.