Sanoma duikt in de vakantiegewoontes van vrouwen

Communication / News / Non classé (NL) / Research

sanomaDe zomervakantie staat voor de deur, en we trekken er massaal op uit voor een welverdiende break. Sanoma, the women first content company, dook samen met Flair in de vakantiegewoontes van 2.613 lezeressen. Wat blijkt: één op drie kan vakantie niet missen en de meerderheid vertrekt goed voorbereid. De resultaten zijn samengevat in een infografiek.

De Flair-vrouw die dit jaar op vakantie gaat, heeft als solobudget gemiddeld 1.212 euro voor transport, logies, en uitgaven ter plekke. Het gemiddelde gezinsbudget (met gemiddeld 1 kind) bedraagt 2.936 euro. Er werd in 2016 zelfs massaal op vakantie gegaan: 30% ging tweemaal per jaar op reis. Zeven op tien kiest voor Europa als favoriete reisbestemming, met Italië, Spanje en Frankrijk als meest favoriete vakantielanden.

Hoewel een vakantie dient om te ontspannen, heeft meer dan de helft weleens last van vakantiestress (55%) en is zes op tien bang dat ze iets vergeten. De meerderheid vertrekt dan ook goed voorbereid op vakantie. Vooraf reserveren (84%), een reisverzekering (48%), het boeken van een reis deels of volledig met de hulp een reisbureau (39%) zorgt ervoor dat de stress onder controle blijft. Ter inspiratie en voorbereiding leest één op vijf reisreportages in magazines.

Quality time met een boek of een magazine mag niet ontbreken: zes op de tien geven aan meer te lezen op vakantie. De meest favoriete tijdsbesteding op vakantie is relaxen, zwemmen en lezen (73%), terrasjes doen, lekker eten en aperitieven (70%), en historische plekken en bezienswaardigheden bezoeken (58%).

Beauty, fashion & a healthy lifestyle lijken de sleutelwoorden voor de Flair-vrouw in de zomer. Want gevraagd hoe ze zich vakantieproof maken, staat waxen en ontharen op de eerste plaats (91%), gevolgd door het kopen van een nieuwe outfit (68%), het (laten) lakken van de nagels (58%) en op de voeding letten (49%).