Sarah Steenhaut leidt digitale marketeers op

Sarah Steenhaut

Communication / Marketing / News

Sarah SteenhautDit academiejaar biedt de UGent (faculteit Economie en Bedrijfskunde) haar masterstudenten Business Economics, Marketing (TEW) voor het eerst een vak ‘Digitale marketing’ aan. De les wordt gegeven in het Ghelamco-gebouw. Dr. Sarah Steenhaut, actief in het bedrijfsleven, zal het professoraat opnemen. Voor kersvers decaan van de faculteit Patrick Van Kenhove is de aanwijzing van iemand uit het bedrijfsleven geen toeval: “Wetenschappelijke onderbouw is één, maar je hebt ook inzicht nodig in hoe organisaties vandaag werken en voor welke uitdagingen ze daarbij staan. Dr. Sarah Steenhaut, die als consultant voor Callebaut&Co bij heel wat bedrijven actief is, had daarom het perfecte profiel”.

Dr. Steenhaut wil met de studenten vooral de kansen van het digitale tijdperk definiëren aan de hand van concrete cases en zo de marketeers van morgen een holistische strategische visie meegeven op digitale integratie. Vanuit de markt is immers een grote vraag naar strategische vaardigheden en inzichten. Die zijn nodig om keuzes te maken en prioriteiten te leggen in de gedigitaliseerde wereld. Dr. Sarah Steenhaut: “Het digitale is niet alleen een kanaal, maar definieert de hele manier waarop succesvolle organisaties zich vandaag organiseren. Met de wetenschappelijke onderbouw en cases die ze hier mee krijgen, zijn de newly marketeers dan ook klaar om meteen meerwaarde te kunnen bieden bij hun eerste werkgever”

Deze filosofie vraagt dus andere, interactievere manieren van lesgeven. Dr. Steenhaut zal les geven in het Ghelamco-gebouw, waar ze de nieuwste Prysm-technologie ter beschikking heeft om dynamisch en interactief met de studenten aan de slag te gaan. Het vak zal gedurende een intense periode van 4 weken worden gedoceerd.

Decaan Patrick Van Kenhove: “Dit past binnen een logische herschikking van de volledige opleiding, waarbij we modulair gaan werken in blokken van 4 weken. Daarbij bestuderen we de fundamentele vakken zoals consumentengedrag en marktonderzoek eerst heel intens, en vervolgens marketingstrategie en planning en dan implementatie en control, met als sluitstuk een praktijkproject ‘Marketing in Practice’. Die kortere, intensere periodes laten ook een actievere verwerking van de kennis toe”

Het professoraat wordt ondersteund door Jan Callebaut, die eerder vanuit het marktonderzoekbureau Censydiam de link tussen de wetenschap en de praktijk heeft aangemoedigd door de oprichting van het Studiecentrum voor Consumentenpsychologie en Marketing aan de UGent