Scandinavië boven bij European Digital Media Awards

Op 24 april werden in Kopenhagen voor de tiende keer de European Digital Media Awards 2017 uitgereikt. De Digital Media Awards van WAN-IFRA zetten wereldwijd de volgspot op de best practices in de wereld van digital publishing. Deze Europese prijzen maken dus deel uit van een wereldwijd netwerk. De bekroningen zijn leuk voor de winnaars, maar zijn tezelfdertijd de aanleiding om buiten de landsgrenzen uitgeefcreativiteit onder de loep te nemen. Hieronder vindt u een selectie. Terzijde: dit jaar waren er helaas geen Belgische winnaars.
- Best News Website
Guardian News & Media, in het Verenigd Koninkrijk, investeert stevig in zijn media en dat bleef niet zonder gevolg voor bijvoorbeeld vlaggenschip theguardian.com. De jury loofde het gebruiksgemak, de organisatie, de inhoud én zijn intrinsieke multimediale waarde.
Een speciale vermelding ging naar The Financial Times, ook al in het Verenigd Koninkrijk, voor de vernieuwde FT.com, dat zich aan mobiel gebruik aanpaste en op alle platformen even gemakkelijk raadpleegbaar is.
- Best in Lifestyle, Sports or Entertainment Website
De Scandinaven domineerden dit jaar de Lifestyle. Winnaar is de Zweedse tabloid Expressen voor de functionaliteit van "Zlatan Ibrahimovic - The Boss," die beschikt over een “excellent navigation and content.”
Een speciale vermelding was er voor Aller Media of Norway voor www.KK.no.
- Best Use of Online Video
Immersive storttelling houdt veel uitgevers bezig. Guardian News & Media kreeg de prijs voor Use of Online Video voor het gebruik van een 'immersive video' die de gebruikers in een omgeving plaatste waar ze zich niet wilden bevinden: "6x9: A virtual experience of solitary confinement."
“An incredible example of groundbreaking storytelling,” volgens een jurylid. Een ander jurylid voegt daaraan toe: “It moves the state of the art forward.”
Dezelfde uitgever sleept ook nog een speciale vermelding in de wacht voor "Anywhere but Washington": “This entry shows what a small but powerful and experienced team can accomplish. Each piece told a different story but all are connected at the same time.”
4. Data Visualisation
BBC News toonde de kracht van data visualisation met het project "Life and death in Syria,".
Een speciale vermelding was er voor Guardian News & Media voor het intelligente gebruik van datavisualisatie ten behoeve van “The dark side of Guardian comments.”
- Best Mobile News Service
Mobile news? Dan hebben we het natuurlijk ook over apps. Zoals een app van het Duitse APPSfactory GmbH voor de app voor Tagesschau.
Een speciale vermelding gaat naar de app van Independent.ie.
- Best Lifestyle, Sport or Entertainment Mobile Services
Associated Newspapers' Metro won in deze categorie met “11 versus 11.” UnEen gepersonaliseerde dienst voor voetbalnieuws die erin slaagt engaging stories te verspredien.
Een speciale vermelding gaat naar Aller Media (Noorwegen) voor de omvorming van de vrouwentitel KK naar een mobiele dienst die de gebruikers dagelijks bijstaat, hun leven lang.
- Best Innovation New Product
“One of the most impressively executed long-form projects I have seen,” zo zegt een jurylid over Dagbladet (Noorwegen) en het project “The baby in the plastic bag.” Een stevig journalistiek werkstuk met 2000.000 karakters en 25.000 codelijnen.
Dagbladet akreeg daarnaast een speciale vermelding voor également zijn intuïtief werkende Readers Critics (Leserkritikk).
- Best in Social Media Engagement
Axel Springer Akademie (Duitsland) was hier de winnaar met "Sachor jetzt!", ontmoetingen met overlevenden van de Holocaust in video's van tien seconden.
Verdens Gang (Norway) kreeg een speciale vermelding voor een geheel ander project: "The Icelandic name generator". Al meent de PUB-redactie dat we dat enkele jaren geleden als ergens hebben gezien.
- Best Digital Advertising Campaign
www.KK.no haalde het in deze categorie met een overtuigend beeld dat bovendien slim de verschillende digitale kanalen bespeelde.
Om te eindigen trekken we toch even naar het zuiden. Een speciale vermelding gaat naar El León van EL ESPAÑOL Publicaciones voor Become Lion. De uitgever toonde aan dat zelfs in een moderne omgeving een correcte en klassieke aanpak (van video's in zwart en wit) een grote impact kan hebben.
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]