Scènes uit de toekomst: Cédric Cauderlier (Mountain View)
- Wat zal in Het Nieuwe Normaal veranderen aan jullie contacten met klanten?
- Welke nieuwe diensten of manieren van werken bieden jullie voortaan aan?
“Net zoals iedereen had ik deze situatie niet zien aankomen, maar ik was er wel mentaal op voorbereid. Sébastien en ik hebben het al vaak gehad over een mogelijke stop van de sector. Zonder daarbij de dreiging of zelfs omvang ervan te benoemen, maar wel met het idee dat het ‘ooit zou kunnen gebeuren’. And here we are!
Maar laten we eerlijk zijn: in deze situatie lijkt digitaal een veilige haven te zijn voor vele adverteerders. Ik vind het dus moeilijk om het glas halfleeg te zien, integendeel. Niet omdat ik opportunistisch wil zijn, eerder een ‘aanbieder van oplossingen’.
Dat is wat we al jaren willen doen. De rol op ons nemen van een betrouwbare, derde speler voor alles wat met digitaal te maken heeft. Veel marketingmanagers en bedrijfsleiders zijn hier ook naar op zoek.
Naar duidelijke, goed onderbouwde oplossingen met een solide strategie die ze intern snel kunnen verdedigen. Dat vraagt natuurlijk om een sterke vertrouwensrelatie met onze klanten en de markt in het algemeen. Gewapend voor dit soort eisen hebben we dit dan ook moeten accentueren.
Eerst bij onze klanten, daarna bij de nieuwkomers. We hebben vragen en twijfels beantwoord. We boden een covid hotline aan waarop ze een plekje in de agenda konden reserveren om hun vragen te stellen. Geen mails heen en weer, geen roodgloeiende telefoon, maar een online kalender en een platform om videoconferenties te houden. Enkele dagen later waren er al vele plaatsjes gereserveerd.
Welke lessen we kunnen trekken uit deze periode? Het is voor ons duidelijk dat deze behoefte aan externe deskundigen om een richting te bepalen zal blijven groeien. Of het nu gaat om grote adviesgroepen of om bestaande partners.
We zullen waarschijnlijk door een fase gaan van reflectie, analyse en definiëring omtrent dit nieuwe paradigma. Er zal nagedacht worden over hoe we ons beter kunnen voorbereiden, maar ook over hoe we de grote sprong die de consument op een paar weken tijd maakte kunnen inhalen.
Waarschijnlijk ligt daar een van de grootste uitdagingen. E-commerce in retail, online verkoop in de auto-industrie, online schadebeheer, online workshops... De domeinen waarin er snel geschakeld moet worden zijn nombreus.
In ieder geval: iedereen is het erover eens dat het morgen niet meer hetzelfde zal zijn. Digitaal zal daarin ongetwijfeld een sleutelrol spelen, en wij moeten er zijn om onze klanten te helpen bij het grijpen van de juiste kansen.”