Scènes uit de toekomst: Francis Lippens (FamousGrey)
De gevolgen van de coronalockdown zullen nog een tijdje de economie in het algemeen en de communicatiesector in het bijzonder teisteren. Kleine én grote communicatiebureaus moeten zich aanpassen. Vandaag aan het woord: Francis Lippens, CEO van FamousGrey.
Wat zal in Het Nieuwe Normaal veranderen aan jullie contacten met klanten? En elke nieuwe diensten of manieren van werken bieden jullie voortaan aan?
"We hebben vanaf dag één van de lockdown alle activiteiten verplaatst van het klooster naar Microsoft Teams. Iets minder fancy qua locatie, maar de fake backgrounds maakten veel goed. Zo konden de interne werking gewoon verder blijven lopen en ook de formele en informele contacten met onze klanten konden we digitaal gewoon verderzetten. We zaten vanaf dag één ook in een post-corona mentale toestand, zowel voor onze klanten als voor onszelf. We waren niet alleen bezig met quarantaine-ideeën, we waren strategisch ook bezig met de komende exitfase. De vele campagnes die we de voorbije maanden uitgebracht hebben en de new bizz die we gewonnen hebben zijn daar het beste bewijs van.
Fysieke chemie
We staan nu op een kantelmoment, waarbij virtueel contact weer plaats zal maken voor fysiek contact. Dat is ook de grote wens van al onze talenten. Uit een interne enquête bleek dat de behoefte aan de chemie van fysiek samenzetten toch groot is. Dat is ook nodig om het verschil te maken tussen good en great. Tussen onze mensen intern maar ook met onze klanten en partners. Op het moment dat u dit leest, hebben we alweer intrek genomen in ons gebouw. Maar niet zoals vroeger, want we nemen de goeie dingen mee uit de lockdown. Ik zie het als goeie voornemens, maar dan wel voornemens die we zullen naleven.
Voortaan hybrid office
Want uit diezelfde enquête blijkt ook dat dit het moment is om een hybride manier van werken te installeren. Om een beter evenwicht te vinden tussen werk en privé hebben we een 1-2-3 systeem van werken geïntroduceerd. Eén dag verplicht van thuis waarbij het bureau zelfs gesloten is. Een tweede, flexibele homeworking dag indien mogelijk en minimum drie dagen op bureau om de sociale cohesie en interactie te blijven stimuleren. Zo behouden we de voordelen van thuiswerk zoals minder files en een betere work/life balance maar voegen we daar ook de voordelen van werken op kantoor aan toe. En er zijn nog verbeteringen waarover we aan het nadenken zijn. Het is alsof corona een veranderingsproces heeft in gang gezet dat permanent is."