Scènes uit de toekomst: Marco Calant (Tramway21)

Communication / News / Positive Vibes

Exit de ‘exit’, enter de ‘enter’: we gaan met z'n allen het Nieuwe Normaal in. Voortaan stellen we aan spelers uit de sector twee vragen en we rekenen erop dat de antwoorden mensen kan helpen bij het leren omgaan met dat Nieuwe Normaal. Vandaag aan de beurt: Marco Calant van Tramway21.

Wat zal in Het Nieuwe Normaal veranderen aan jullie contacten met klanten?

“Sinds het begin van deze crisis zijn er veel dingen door elkaar geschud. Het uitdrukken van ervaring, “been there, done that”, is niet langer een valabel antwoord. Economische spelers, sociale diensten, de politiek, het onderwijs, justitie, de pers,... we worden allemaal gedwongen om anders te denken. En anders denken is ook anders doen. Tegenwoordig is het goed om onszelf heruit te vinden.”

Welke nieuwe diensten of manieren van werken bieden jullie voortaan aan?

“Het lijkt misschien vreemd, maar we willen niet meedoen aan crisislogica. Bij het analyseren van de acties en reacties op de crisis zien we dat dit alles ons dwingt om nieuwe methoden uit te proberen, om open te staan voor nieuwe richtingen en om nieuwe dingen aan te nemen, alsof de aarde een enorm laboratorium voor menselijk gedrag is geworden.

Het is duidelijk dat ons leven voorgoed gedigitaliseerd is. Het werk zal niet meer hetzelfde zijn en ook de waarde ervan niet. Het onderwijs zal nieuwe tools ontwikkelen, de toegang tot gezondheidszorg heeft zijn tekortkomingen laten zien en om de economie te redden hebben we een ‘e-’ toegevoegd aan ‘commerce’... kortom, het algoritme is de grote winnaar van deze crisis.

Maar algoritmes zijn koude, koppige beestjes, geheel gewijd aan hun missie: ons lokaliseren, classificeren, bij elkaar brengen volgens één enkel criterium: affiniteit. Het algoritme schakelt het debat uit over ideeën, verbintenissen, ervaringen, de gevolgen van onze acties of aankopen.

En net hier hebben wij een rol in te spelen. Want de kloof tussen de generaties wordt groter, de digitalisering accentueert de sociale zwaktes, onze samenleving besteedt weinig aandacht aan ouderen of mensen in moeilijkheden en de economie laat heel weinig ruimte voor biodiversiteit.

Vandaag hebben communicatiebureaus de mogelijkheid om de duurzame en milieu- en mensvriendelijke dimensie die merken of organisaties verdedigen te promoten. Omdat de keuze van een bedrijf voor duurzame doelstellingen om visie, tijd, competentie, investering en specifieke communicatie vraagt, biedt The Activists Dept sinds zes maanden ondersteuning in de strategie en communicatie van die merken die het anders willen doen.

We bieden een strategisch-creatieve workshop aan die gewijd is aan duurzaamheid in het bedrijf, gebaseerd op precieze doelstellingen die in overeenstemming zijn met het DNA van het bedrijf. Dit is waarover we allemaal dingen moeten leren en waarin we het verschil zullen maken. Met behulp van data of zonder behulp van data.”