HOTEL BONKA EN FOST PLUS LEREN BELGEN BETER SORTEREN MET PIEPENDE KIP

Crea / News

Sinds de introductie van de Nieuwe Blauwe Zak werd PMD sorteren een stuk eenvoudiger. Toch belanden er in de blauwe zak nog heel wat materialen, verpakkingen en voorwerpen die niet thuishoren bij het PMD. De grootste boosdoeners? Speelgoed, elektro en batterijen. Om dit probleem onder de aandacht te brengen, schuift Fost Plus in hun nieuwe campagne een opvallende ervaringsdeskundige naar voren: een verkeerd gesorteerde speelgoedkip.  

In de tv-spot stort het afgedankte piepspeelgoedje haar hart uit. Dat doet ze vanuit een PMD-zak en op de tonen van Céline Dion’s iconische ballad ‘All by myself’. De boodschap op het einde: “De blauwe zak, daar kan veel in, maar geen speelgoed, elektro of batterijen”. Gevolgd door de catchy jingle: “Is het een verpakking? Dan mag het de zak in”. ​ 

"Humor is de beste saus. De uitdaging was om een instructionele video te maken die niet instructioneel aanvoelt. Daarom gingen we voor een populaire campagne die leeftijden overstijgt, die niet vingerwijzend is en die een duidelijk ezelsbruggetje heeft (“Is het een verpakking? Dan mag het de zak in”). Want uiteindelijk willen we dat mensen onthouden dat de blauwe zak enkel bedoeld is voor huishoudelijke verpakkingen van plastic, metaal of drankkarton," zegt Karel De Mulder, creatief directeur bij Hotel Bonka. 

Adriaan Lowet, manager products & campaigns bij Fost Plus vult aan: "Had je me een paar maand geleden gezegd dat onze campagne gedragen zou worden door een banale speelgoedkip, dan had ik je raar bekeken. Maar de campagne doet wat ze moet doen: de sorteerder (c.q. de Belg) op een ontwapende manier sensibiliseren. Het is een positieve aansporing om met z’n allen te blijven sorteren en het nog beter te doen. Want hoe beter we sorteren, hoe beter we kunnen recycleren, hoe beter voor de maatschappij, dus uiteindelijk voor ons allemaal."

De tv-spot werd geproduceerd door Hotel Bonka met het regisseursduo Max Pauwels en Khaël Touag (No Maybe Yes). Om de kip tot leven te brengen werd beroep gedaan op poppenspeler Jakob Verstichel, die onder andere ook Ketnet-ster Olly Wannabe bedient. De klank werd bij Sonhouse geproducet. Naast tv loopt deze nationale campagne ook op radio, online en OOH.

Credits:

Klant: Fost Plus ​ 

Klant contact: Adriaan Lowet, Valerie Bruyninckx, Pascale Müller, Dominique Siplet 

Creatief Directeur: Karel De Mulder ​ 

Creatives: Katrin Van Eycken, Barbara Dzikanowice ​ 

FR copywriter: Vincent De Roose 

Strateeg: Peter Verbiest 

Client Service Director: Julie Proesmans ​ 

Account Manager: Iris Warnants 

Project Manager: Liesbeth Bijvoet 

Design: Elke Broothaers 

TV productie: Hotel Bonka 

Producer: Margo Hemeleers

Productie assistent: Charlotte Pieters

Executive producers: Lieke Lens en Ines Peeters 

Regisseurs: No Maybe Yes 

Sound & SFX: Sonhouse 

Art direction/props: Zoë Boogaerts & Guust Haerens 

Poppenspeler: Jakob Verstichel ​ 

Media strategy & buying: Space