Secondfloor en Sunset Events vieren honderd jaar Brailleliga

Crea / News

Op 3 maart vierde de Brailleliga haar honderdjarig bestaan, waarbij ze de communicatie aan Secondfloor en Sunset Events toevertrouwde. Ter gelegenheid hiervan bedacht Secondfloor een volledige verfrissing van de visuele identiteit van het merk: het bureau heeft een nieuw, dynamischer en moderner logo ontwikkeld, dat grondig is herzien gebaseerd op de guidelines, het brandbook en de publicatierichtlijnen van de klant. De Brailleliga zal deze jubileum-merkidentiteit gedurende het hele jaar dragen. 

Secondfloor heeft ook een complete storytelling ontwikkeld om het honderdjarig bestaan van de Brailleliga te voeden: “giving voice” is het motto dat tijdens de campagne zal worden gebruikt, zowel via de communicatie als tijdens evenementen. Het bureau wilde spelen met het drievoudige gevoel van expressie: dat van commitment, dat van geven en dat van geluid, allemaal heel belangrijk voor blinden en slechtzienden. In deze context heeft het bureau een campagne opgesteld met als doel de missies van de Brailleliga in de spotlights te zetten en de positieve dagelijkse resultaten te benadrukken. In een 35” formaat worden drie portretten gepresenteerd van blinde of slechtziende mensen wiens leven gekenmerkt wordt door ‘overwinningen’ ondanks hun handicap en dit dankzij de Brailleliga. De campagne is beschikbaar via verschillende media (televisie, radio, display, digitaal, SoMe) en rekent op een samenwerking met Nostalgie en Guidooh.

Aan de campagne wordt ook een beleving gekoppeld, gecoördineerd door Sunset Events, met drie concerten (Brussel, Gent, Charleroi) met het beroemde koor Scala waar de nadruk zal liggen op “giving voice” en financiële bijdragen aan de actie van de vereniging. Merk op dat voor deze gelegenheid verschillende blinden en slechtzienden in het koor meezingen (en stroomopwaarts werden gecoacht). De Brailleliga zal ook al haar lokale vestigingen bezoeken tijdens een tour van twee maanden door heel België: met Sunset Events heeft het een ‘Braille Mobile’ voorzien die steden doorkruist met het doel het bewustzijn te vergroten, maar ook om ‘stemmen te verzamelen’. Elke Braille Mobile-bezoeker kan een video opnemen en de Brailleliga een gelukkige verjaardag wensen. Elke opgenomen video wordt door partner KBC omgezet in een donatie van €2. Er werden verschillende persoonlijkheden (T.Barrow, J.Vermeiren, BJ Scott...) ingezet om korte video’s te maken om het grote publiek te motiveren om de drie concerten van Scala bij te wonen en Braille Mobile te bezoeken.

Scala organiseerde bovendien een avant-première voor werknemers, vrijwilligers van de Braille League en de media tijdens een evenement in de Bozar, georganiseerd door Sunset Events, waarbij de Brailleliga haar volledige jubileumprogramma presenteerde en haar Braille Mobile inhuldigde.