SEK opent de deur voor jong creatief talent in Finland
De creatieve sector is lastig om binnen te komen, vooral voor jongeren uit ondervertegenwoordigde groepen. Het Finse bureau SEK wil dit veranderen en lanceert het MadWe-traineeprogramma om deze jongeren gelijke kansen te bieden.
SEK's campagne speelt in op de bekende uitdrukking "een voet tussen de deur krijgen." In Helsinki worden felgekleurde schoenen bij schooldeuren en winkelcentra geplaatst, als symbool voor de eerste stappen richting een carrière. Binnenin de schoen zit een QR-code die naar de aanmeldpagina leidt.
"Met het MadWe-programma houden we de deur open voor divers talent," zegt Suvi Lähde, executive creative director van SEK. "Jongeren uit ondervertegenwoordigde groepen stuiten vaak op onrechtvaardige barrières op de Finse arbeidsmarkt. Met dit programma willen we die barrières doorbreken en hen uitnodigen om zich aan te melden. Iedereen zou zich vertegenwoordigd moeten voelen in onze sector."
SEK daagt al langer de machtsstructuren in de Finse creatieve industrie uit. De afgelopen zeven jaar liep hun MadWomen-campagne om netwerkkansen te bevorderen en de dialoog in de sector te vergroten. Dit initiatief breidt zich nu uit tot MadWe. In maart 2024 organiseerde SEK een workshop voor jongeren, waaruit het idee voor het nieuwe traineeprogramma ontstond.
"De noodzaak voor gelijke kansen is duidelijk," zegt Sonja Pihkala, business director van SEK. "Het bevordert niet alleen het welzijn en de samenwerking van medewerkers, maar studies laten ook zien dat zelfs één teamlid uit een ondervertegenwoordigde groep de doelgroepkennis aanzienlijk kan vergroten."