In 2004 lanceerde de Serviceplan Group in Duitsland de eerste editie van de Best Brands Awards. Na het succes in China en Italië krijgt België in 2016 de eer om haar eerste Best Brands Awards te lanceren tijdens een gala-avond op 17 maart 2016 in het Koloniënpaleis in Tervuren.
Dit unieke en innovatieve project combineert als eerste twee traditionele marketingcriteria: het reële economische succes op de markt en de emotionele dimensie van het merk bij de consument, gemeten door GfK Belgium. Wie zijn de finalisten?
In de categorie Best Product Brand zijn dat in alfabetische volgorde Coca-Cola, Côte d'Or, Danone, Esprit, HP, Jupiler, Nivea, Philips, Samsung en Volkswagen.
In de categorie Best Belgian Brand zijn dat in alfabetische volgorde AB InBev, bpost, Colruyt Group, Delhaize Belgium, Kinepolis, Lotus, Proximus, Solvay, Telenet en UCB.
In de categorie Best Corporate Brand zijn dat in alfabetische volgorde AB InBev, Apple, Coca-Cola, Colruyt Group, Delhaize Group, Ikea, Lotus, Microsoft, Samsung en The Walt Disney Company.
De Best Brands Awards hebben PUB als mediasponsor en worden ondersteund via diverse communicatiekanalen, waaronder print en digitaal, maar ook een socialmediacampagne die deze week via #bestbrands2016 gelanceerd wordt.