SERVICEPLAN EN PUB PRESENTEREN CORONA-TRACKING (WAVE 2)

News / Research / Serviceplan Corona Tracking

Twee keer per maand publiceert Serviceplan Group de resultaten van hun nationale rondvraag, in samenwerking met PUB, rond de economische impact van Covid-19 in België. Daarin geven 600 Belgen tussen 18 en 69 jaar een inkijk in hun gemoedstoestand, gewoontes, koopgedrag en mediagebruik. De finale resultaten van de rondvraag worden gedetailleerd bekendgemaakt op donderdag 4 juni om 15u, in een livestream van Serviceplan en PUB met heel wat gastsprekers, onder wie Joseph Jaffe.

Deze week delen we graag de resultaten van de tweede golf van de studie, die dieper ingaan op het gedrag van de Belgische klanten tijdens week 17 en 18 van de pandemie. De duidelijke trends zijn alvast dat klanten pessimistischer naar de situatie kijken, dat merkloyaliteit daalt en dat de prijs het belangrijkste criterium is tijdens het kopen.

EEN LICHTE DALING IN OPTIMISME

Mensen met een positieve ingesteldheid (30% in week 17-18 tegenover 32% in week 15-16) zijn vooral mannen, in een relatie of getrouwd, hoogopgeleid en voltijds aan het werk. Bij de groep respondenten die zichzelf als pessimistisch bestempelt, zien we dan weer een stijgingvan 22% naar 25%.

24% VAN DE BELGEN IS OVERTUIGD DAT DE HUIDIGE MAATREGELEN NOG MINSTENS DRIE MAANDEN ZULLEN DUREN

Het aantal mensen volgens wie de maatregelen nog langer dan drie maanden zullen blijven duren, is gestegen van 17% in week 15-16 naar 24% in week 17-18.

Wat de afgelopen twee weken ook veranderd is, is dat meer mensen (31,3% tegenover 28% bij de vorige rondvraag) gestart zijn met hun toekomstplannen. Dat kan een indicator zijn dat mensen stilaan uit de onzekerheid en stagnatie klimmen en opnieuw een actievere rol innemen.BOODSCHAPPEN EN SWEETS & SNACKS BLIJVEN DE TOPSECTOREN OP HET VLAK VAN CONSUMPTIE, MAAR ANDERE SECTOREN STIJGEN IN RELEVANTIE

In vergelijking met week 15-16 stijgen de consumpties van zowel non-alcoholische (14%) als alcoholische dranken (11%), doe-het-zelf-producten (12%) en gezondheidsmiddelen en -abonnementen (6%).

Die gedragsverandering tegenover het begin van de maand geeft aan dat mensen meer tijd besteden aan hobbies en persoonlijk welzijn en dat ze actief werken aan de verbetering van hun woning.

ONLINE AANKOPEN WORDT POPULAIRDER

Het aantal mensen dat voornamelijk online koopt is in het bijzonder gestegen voor gezondheidsmiddelen en -abonnementen en huishoudmiddelen(meer info over de stijgende populariteit van gezondheidsgerelateerde producten vindt u op 12 mei in ons Zoom-artikel).

Ook voor buitenkledij, schoenen, accessoires en cosmetische producten is het online aandeel gestegen.  

PRIJS IS HET BELANGRIJKSTE CRITERIUM

In de huidige omstandigheden geven mensen aan dat ze extra aandacht besteden aan koopcriteria die hen zowel veiligheid als continuïteit garanderen. Dat zet zich om in stijgende verwachtingen rond kwaliteit en meer aandacht voor de prijs.

DALING IN MERKLOYALITEIT

Slechts 34% van de ondervraagden geeft aan dat ze belang hechten aan een merknaam. Daarmee wordt de trend van dalende merkloyaliteit opnieuw onderstreept. Om de verwachtingen van de klant te kunnen inlossen, is het belangrijk om relevant en transparant te blijven. Prijs, kwaliteit en lokaliteit moeten naar voor geschoven worden als USP’s in de communicatie om zo de eerste keuze te worden of blijven.

KLANTEN VRAGEN MEER AANDACHT VOOR HUN NODEN

De vraag naar meer aandacht voor de noden van de klanten voor lokale aanbiedingenblijft een sterke trend.

Naargelang de weken vorderen, valt een lichte daling op in het vertrouwen van de klant, enerzijds tegenover de economie om alle nodige producten te kunnen voorzien, anderzijds tegenover de media om als bron van informatie. ER ZIJN KANSEN VOOR MEER KLANTCONTACT VIA TV EN DIGITAL

TV, digitaal nieuws, zoekmachines, Youtube, Instagram en games (apps, computer en console) zijn momenteel de meest prominente touchpoints met mogelijkheden voor meer contact met de klant.SAMENGEVAT

Doorheen nog eens twee weken in quarantaine is het optimisme lichtjes gedaald. Toch zien we dat meer mensen (31,3% tegenover 28%) starten aan het plannen van de toekomst. Het vertrouwen in zowel de economie als de media neemt af en klanten vragen meer aandacht voor hun noden, wat een indicator kan zijn van een vraag naar meer emotionele steun en positiviteit.

MEER WETEN?

Op 12 mei verschijnt ons artikel over de impact van Covid-19 op de verkoop van gezondheidsgerelateerde producten. Voor een bespreking van de volledige resultaten van de studie kan je terecht bij de livestream op donderdag 4 junivanaf 15:00, waarin Serviceplan en PUB een hele reeks gastsprekers ontvangen, onder wie de Amerikaan Joseph Jaffe, mede-oprichter van HMS Beagle.

Heb je ondertussen al een vraag of heb je graag meer details over jouw sector? Contacteer Serviceplan via p.vandegraveele@serviceplan.com. We organiseren graag een call om door de resultaten van jouw sector te gaan en hopen alvast dat we je daarmee bij de groep optimisten kunnen inlijven.